Rebekah Kaweesi nam de cheque in het Snuffelpand in ontvangst

Snuffelgift voor kinderhulp in Oeganda

RIDDERKERK - Uit de opbrengst van het Snuffelpand is 1500 euro geschonken aan de stichting Kulabigwo. Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede overhandigden de cheque aan Rebekah Kaweesi, dochter van Marleen Keijzer en haar man Alphonso Kaweesi Kulabigwo, die in 1990 het werk van de stichting begonnen.

Wat startte met het idee een pleeggezin voor maximaal 15 kinderen te vormen is inmiddels uitgegroeid tot een stichting die voor de scholing van bijna 100 Ugandese kinderen gezorgd heeft en momenteel nog voor de scholing van een tiental kinderen zorgt. Bovendien hebben Marleen en Kakooza extra kinderen (tijdelijk) opgevangen in hun eigen huis en/of regelmatig zorg gedragen voor kinderen ,waarvan familieleden niet in staat waren dit op zich te nemen. Hoewel een aantal van de kinderen van Kulabigwo inmiddels zelf kinderen heeft, blijft Marleen zorg dragen voor voornamelijk de allerjongsten en meest kwetsbare kinderen in haar gemeenschap. Hoewel Marleen al langer in Uganda woont dan zij ooit in Nederland gewoond heeft, is door haar achtergrond het grootste gedeelte van de sponsors van Kulabigwo afkomstig uit Nederland. De stichting heeft ook een Nederlands bestuur.

Verkoop
Op zaterdag 5 oktober houdt het Snuffelpand de maandelijkse verkoop. Er kan van 10.00 tot 16.00 uur worden 'gesnuffeld' tussen de tweedehands spullen in de winkel bij het Dillenburgplein. Voor gebruikte meubels kan men een kijkje nemen in de opslag aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de dierenkliniek), die a.s. zaterdag geopend is van 10.00 tot 15.00 uur. Het Snuffelpand is overigens op zoek naar enkele mannen die het zwaardere sjouwwerk voor hun rekening kunnen nemen.