Terug in de historie van COV Ridderkerk

Honderd jaar COV Ridderkerk in Oudheidkamer

Met veel foto's, concertposters en het oude koorvaandel is in de Oudheidkamer een expositie over "100 jaar Christelijke Oratorium Vereniging Ridderkerk" ingericht. COV-voorzitter Marianne Nijman mocht op 2 oktober het lint voor deze expositie doorknippen. Voorafgaand werd er door de aanwezige koorleden spontaan gezongen.
De Ridderkerkse COV werd op 17 november 1919 opgericht als Christelijke zangvereniging me de naam "Ridderkerk's Zangkoor". Het idee om samen te gaan zingen werd geboren op het vroegere Groentje. Bij de start waren er al 72 leden. "Het koor deed veel mee aan concoursen en zong zelfs in de superieure afdeling" aldus mevrouw Nijman over de beginjaren. Terugblikkend op de afgelopen eeuw noemde zij de komst van Frans van Tilburg bepalend voor het koor. De dirigent, die het koor 33 jaar leidde, durfde het aan om een oratorium in te studeren. In een volle Sint Joriskerk werd in 1973 'Die Schöpfung" van Hayden uitgevoerd. "Christelijke liederen zijn wel als voorheen altijd blijven zingen, maar sindsdien repeteerden we ook altijd voor een oratorium" aldus de koorvoorzitter. Het leidde 45 jaar tot een naamswijziging. Het koor werd officieel een oratoriumvereniging. In de hoogtijdagen telde het koor ruim 150 leden. "We hebben op dit moment geen reden tot klagen over het ledenaantal, want ze staan nu met 80" zegt de voorzitter, die het bijzonder vindt dat het koor de laatste vijftig jaar maar drie dirigenten had. Na Frans van Tilburg kwamen Henk de Hollander en huidig dirigent Hans Cok. "Dat zegt veel over de samenwerking en saamhorigheid."