Henk Zwiers zette Hans Ipskamp en Netty van Rotterdam in de bloemen

Uitgezwaaid door Kunstroute

RIDDERKERK - Twee trekkers van de Kunstroute Ridderkerk werden vorige week uitgezwaaid met de 'fini sage' van de expositie in het gemeentehuis. Na ruim 25 jaar hebben Netty van Rotterdam en Hans Ipskamp een punt gezet achter hun belangrijke rollen voor de lokale kunst. Door kunstenaars werden speciaal voor hun afscheid kunstwerken vervaardigd, waarvan beiden een fotoboek ontvingen.

Voormalig galeriehoudster Netty van Rotterdam stond aan de basis van de jaarlijkse kunstroute in Ridderkerk. De initiatiefneemster organiseerde de eerste editie samen met Rob Kroeze, Karin Touw en Hans Ipskamp. "Hans was door zijn rol op de achtergrond minder zichtbaar dan Netty, maar vooral door zijn rol in de ballotagecommissie heeft hij ook zijn stempel op de route gedrukt" aldus Henk Zwiers, de huidig voorzitter van de kunstroute. Hij voegt eraan toe dat Ipskamp ook de motor was achter de verkiezing van kunstenaar van het jaar, waarmee de Kunstroute zich anders op de kaart wist te zetten. "Zijn verdienste is dat de kunstroute door veel mensen werd bezocht."
Netty was vele jaren het gezicht van de Ridderkerkse kunstdagen. Het bestuur noemde haar in die tijd "kunstroute-moeder". Ze bleef lang actief als bestuurslid en was een kritisch lid van de ballotagecommissie. "Eigenwijs, kritisch, maar altijd vanuit het belang van de kunstroute. Het niveau moest bewaakt blijven en daar heeft zij een zeer groot aandeel in gehad. Natuurlijk gaf dat ook discussie, maar haar vakkennis en motivatie werd door iedereen erkend, waardoor er meestal consensus werd bereikt. De kunstroute is Netty veel dank verschuldigd" aldus voorzitter Zwiers.