Vrijwilligersvacatures in de bibliotheek

RIDDERKERK - Wie in de Bibliotheek AanZet (Centrum) komt, ziet sinds kort een paneel met vacatures van Facet Vrijwilligerssteunpunt. Gabien Hitzerd van de Bibliotheek AanZet en Junaidah Beun van Facet Vrijwilligerssteunpunt vonden elkaar om hier een extra podium te bieden voor de vacatures aan de bezoekers van de bibliotheek. De vrijwilligersvacatures worden gepresenteerd en regelmatig vernieuwd. Bij Ridderkerkse organisaties zijn er diverse mogelijkheden om ondersteuning te geven aan mensen die dat nodig hebben, of op een praktische en sociale manier anderen of bij een activiteit helpen. Ook bij besturen kan kennis en kunde benut worden. Een greep uit het aanbod:

Aafje Reyerheem

In het gerenoveerde woon- en zorgcentrum Reyerheem is er op diverse gebieden vrijwilligerswerk. Veel activiteiten spelen zich af op het gezellige Ontmoetingsplein en in de huiskamers. Aafje biedt begeleiding, training en reiskostenvergoeding.

Vernieuwende technische activiteiten met ouderen

Heeft men affiniteit met elektronica en lijkt het men leuk om de bewoners kennis te laten maken met de zorgrobot ZORA, Paro het zeehondje, de tovertafel of een virtual reality-dementiebril? Dit kan als enthousiaste vrijwilliger die de bewoners met een scala aan technische activiteiten wil bezoeken.

Huiskamer vrijwilliger

De huiskamer is een wooneenheid voor mensen met geheugenproblemen. Veel activiteiten voor hen worden in de huiskamer gedaan of de bewoner gaat onder begeleiding naar buiten. Er is dringend behoefte aan vrijwilligers die helpen met het ontvangen van de bewoner, ondersteunen tijdens de maaltijd, helpen bij koffie en thee schenken, een gezellige praatje maken, persoonlijke aandacht geven en begeleiden naar activiteiten. Affiniteit met ouderen is van belang.

Thuisadministratie Facet Ridderkerk

Thuiswonende kwetsbare mensen hebben vaak moeite met het bijhouden van hun administratie of het lezen van ingewikkelde brieven. Wil men helpen om weer overzicht te krijgen en om belangrijke zaken op orde te brengen om bijvoorbeeld betalingsachterstanden en andere ongemakken te voorkomen? Onder begeleiding loopt men de eerste keren mee om daarna zelfstandig de mensen te kunnen ondersteunen.

Boodschappenservice

De boodschappenservice van Facet is er voor mensen die door leeftijd, ziekte of beperking aan huis gebonden zijn. Men helpt met boodschappen doen, samen met de klant of alleen. Met eigen vervoer of samen te voet. Onkosten worden vergoed.

Preventief huisbezoek

Facet maakt senioren bekend met regelingen en activiteiten waar zij gebruik van kunnen maken. Tijdens het preventief huisbezoek bespreekt de vrijwilliger aan de hand van een vragenlijst onderwerpen op het gebied van wonen, (mantel)zorg en welzijn. Men heeft hierbij een observerende en signalerende rol. Het gaat om vijf tot tien gesprekken per maand waarbij men zijn eigen tijd in kan delen. Er is een kleine onkostenvergoeding. Vrijwilligers bij Facet Ridderkerk krijgen begeleiding, kunnen deelnemen aan cursussen en maken deel uit van een enthousiaste vrijwilligersgroep. Aanvragen van een VOG is een vereiste.

Helpende handen op school

Ben je handig en ben je graag praktisch bezig? Op een basisschool in Bolnes en Ridderkerk-Centrum kunnen ze in de ochtend hulp gebruiken bij diverse hand- en spandiensten, zoals de keuken op orde houden, zorgen voor koffie/thee, plein vegen, telefoon aannemen, kopieerwerk en kleine reparaties.

Voorlezen aan volwassenen

Voorlezen is leuk en belangrijk, ook voor volwassenen. De bibliotheek start met voorlezen aan volwassenen; op dinsdagochtend in Bolnes en woensdagmiddag in het Centrum. Tweewekelijks leest men een uur voor waar mensen bij aan kunnen sluiten. Men wordt begeleid door een bibliotheekmedewerker. Daarna pakt men zelfstandig de taken op zoals het vertellen en voorlezen van verhalen, aftasten van behoefte van de bezoekers, voorbereiden van het verhaal en klaarzetten van de voorleesplek. Interesse in lezen en literatuur, goed beheersen van de Nederlandse taal en affiniteit met ouderen is belangrijk. Geboden wordt scholing en een gratis abonnement van de bibliotheek.

Besturen
Is men meer van beleid maken, strategisch denken en verbinden? Bijvoorbeeld als penningmeester of voor het secretariaat? Diverse organisaties versterken graag hun bestuur met nieuwe leden. Bijvoorbeeld in de zorg, sport of cultuursector.

Voor meer informatie over en aanmelden voor deze vacatures kan iedereen contact opnemen met Facet Vrijwilligerssteunpunt via 0180 – 430 440 of via vrijwilligerssteunpunt@facetridderkerk.nl. Facet Vrijwilligerssteunpunt is te vinden aan de Schoutstraat 5. Kijk voor andere leuke en boeiende vrijwilligersvacatures op https://vacaturebank.facetridderkerk.nl.