Irene Tholenaars (53)

Algemeen Waar ken ik jou van?

Waar kennen we jou van?

Voornamelijk van mijn vrijwilligerswerk denk ik. Bij ISR geef ik op maandagavond aqua-joggen aan een groep ouderen. Voor Stichting Anyam geef ik zwemles aan een groep mensen met een verstandelijke beperking. En bij CAV Energie in Barendrecht draai ik bardiensten mee. Ik ben geen lid meer van Energie, maar het werk in de kantine ben ik blijven doen. Aan hardlopen doe ik niet meer. Die passie heeft plaats gemaakt voor wandelen. Het lidmaatschap van Energie heb ik verruild voor dat van wandelclub Oostendam.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 31 jaar getrouwd met Arjaan.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Op mijn twaalfde jaar ben ik met mijn ouders naar Indonesië geweest. Ze hebben mij de omgeving laten zien waar mijn moeder opgegroeid is. Ik heb aan het graf gestaan van mijn grootouders en wat van de cultuur meegekregen. Daarna ben ik er nooit meer naar teruggegaan. Er woont ook geen familie meer. Maar het blijft wel een mooie herinnering.

Waar word je gelukkig van?

Als ik mijn twee nichtjes Renée en Robin zie. Het zijn de kinderen van mijn broer. Renée is met 25 weken geboren. Dat was allemaal heel spannend en ik heb heel die periode, door de bijzondere band die ik met mijn broer heb, van dichtbij meegemaakt. Helaas wonen ze niet in de buurt, waardoor ik ze maar eens in de twee maanden ontmoet. Maar we beeldbellen wekelijks.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Mijn moeder is negen jaar geleden op 74-jarige leeftijd overleden. Ik had een goede band met haar en mis haar nog dagelijks. Het laatste jaar was ze ziek en heb ik haar mantelzorg gegeven.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik ben geen dromer, maar wil natuurlijk graag gezond oud worden. En, maar dat is eigenlijk geen droom meer want volgend jaar gaat dat gebeuren, ik wil de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella wandelen. Nog een paar maanden en dan ga ik in drie weken met een vriendin van Porto naar Santiago de Compostella lopen. Wekelijks train ik voor die tocht en voor de Nijmeegse vierdaagse. Daar ga ik volgend jaar voor de vierde keer aan deelnemen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Lief, oprecht, eerlijk, betrouwbaar, doorgaans vrolijk en altijd enthousiast. Misschien wordt niet alles door een persoon gezegd, maar als je de reacties bij elkaar zet dan kom je denk ik hierop uit.

Hoe sta je 's morgens op?

Geen ochtendrituelen. Als de wekker gaat dan begint de dag. Ik sta op verzorg dan eerst mijn twee katten. Daarna neem in mijn ontbijt en kijk ik het nieuws.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Stroopwafels. Als ik over de markt loop of in Rotterdam langs de stroopwafelkraam, dan ga ik voor de bijl. Ze hebben daar van de lekkere grote.

Wat vind je stom?

Ik erger me mateloos aan mensen die hun rommel zomaar op straat of in de natuur gooien. Als ik het zie dan zeg ik er ook wat van. En hondenpoep op de stoep. Afschuwelijk.

Wat heb je geleerd van je moeder?

Beleefdheid, de normale normen en waarden en Indisch koken. Ik kook graag, maar meestal ontbreekt de tijd om dat uitgebreid te doen.

Waar kijk je naar op televisie?

Net als half Nederland, kijk ik graag naar Chateau Meiland. Verder ga ik voor Spoorloos zitten en voor een goede thriller op Netflix.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Helemaal niets. Ik ben zoals ik ben.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Met mijn broer. Gevraagd hoe de week geweest is en hoe het met de hond gaat. Ze hebben er sinds kort weer een.

Wat is je favoriete quote?

Het zijn er twee. Leef vandaag, morgen kan het anders zijn. En, geniet van de mooie dingen van het leven.

Wil je nog iets toevoegen?

Kijk eens op de website van ISR. Om mee te doen of om je op te geven als vrijwilliger.

Iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar
ronald@baruitgeverij.nl