Wethouder Japenga prees met het boek in handen Adrie Maliepaard

"Een prestatie van formaat"

RIDDERKERK - Bij de presentatie van het derde deel van de serie "Een historische wandeling door de oude kernen van Ridderkerk" moesten zaterdagmorgen stoelen bijgeplaatst worden. Het boek over Rijsoord trok veel belangstellenden met 'Kraaienbloed'.

Lokaal historicus Adrie Maliepaard overhandigde na een korte inleiding het eerste exemplaar aan wethouder Marten Japenga, die ook met een voorwoord aan het boek bijdroeg. "Historie moet worden vastgelegd. Maar dan moet het ook goed worden vastgelegd" aldus de wethouder, die het werk van Maliepaard "een prestatie van formaat" noemt. De schrijver heeft in de loop der jaren meer dan 1100 keer bezoeken gebracht aan archieven. Het Nationaal Archief in Den Haag werd het vaakst door hem bezocht. De laatste vijftien jaar dook de Ridderkerker vooral in de stadsarchieven van Dordrecht en Rotterdam. Maliepaard verzamelde zo gegevens van ruim 100.000 stukken. Hij maakte van elk stuk foto's en maakte er thuis in Word samenvattingen van. De zelfstandig historicus verkreeg zo een enorme verzameling van feiten over families, gebeurtenissen en gebouwen in Ridderkerk. Op basis hiervan stelde hij zijn hoofdstukken voor zijn historische wandeling samen. "Een verhaal ligt nooit pasklaar in de archieven. Je moet een gedeelte zelf herkennen of ontdekken en het meest zelf samenstellen" aldus de auteur. Het boek over Rijsoord is gebaseerd op uiteindelijk 943 bronnen, waarvan het oudste historische bewijs teruggaat naar 1331. De uitgave van dit boek is mede mogelijk gemaakt door de gemeente en het fonds Fonobori. Er zijn 500 exemplaren gedrukt. Bij boekhandel De Ridderhof zijn de boeken te koop voor € 27,50.