Locoburgemeester Meij met het eerste exemplaar

Geen werk van amateur

RIDDERKERK - De nieuwe versie van het boek Selectie Ridderkerk van Jan van der Es werd vrijdagmiddag in de Oudheidkamer ingeleid door Dick de Winter. De samensteller van de fotoboekjes in de jaren zeventig werd bij leven amateur historicus genoemd, maar De Winter vindt dat hij een echte historicus genoemd mag worden:

"Hij ontwikkelde zich tot een echte expert, met een geheugen als een ijzeren pot. Burgemeester Verplanke maakte van die kennis graag gebruik als hij bij een toespraak om wat precieze historische informatie verlegen zat. Jan leerde zelfs Latijn om documenten in die taal zelf te kunnen begrijpen en interpreteren."
Toen de Stichting Oud Ridderkerk in 1979 een nieuwe start maakte trad Van der Es toe tot het bestuur. Hij schreef stukjes in De Combinatie en schreef deeltjes van de historische reeks vol. De drie Selectie-boeken maakte Van der Es op verzoek van drukkerij Sanders met een keus uit zijn ansichtkaartenverzameling.
In de nieuwe Selectie zijn de boeken samengebracht op een groter formaat met een andere indeling. Het maakte het voor vormgeefster Jennifer Sanders ook mogelijk om foto's te vergroten. Door te kiezen voor andere tinten is het ook niet alleen bij zwart-wit gebleven. De oorspronkelijke teksten van Van der Es zijn gehandhaafd, zij het met kleine verbeteringen van historicus Dick de Winter en aanvullingen vanuit de Oudheidkamer.
De nieuwe Selectie Ridderkerk is voor € 25 te koop in de Oudheidkamer en bij boekhandel De Ridderhof