Dirigent Hans Cok achter de piano bij een koorrepetitie

100-jarig COV-koor heeft aan kracht gewonnen

RIDDERKERK - Bijna tien jaar staat Hans Cok als dirigent voor de COV Ridderkerk. In die periode heeft hij maar één keer een repetitie hoeven afzeggen. Wat hoe druk de musicus het ook heeft, het koor gaat altijd voor: "Deze groep is heel prettig om mee te werken. Ik kom met meer energie weer thuis."

Ambities om dirigent te worden had Hans Cok aanvankelijk niet. Na zijn conservatoriumopleiding componeerde hij wel koorwerken, maar orgel en piano hadden zijn voorkeur. "Maar toen ik werd gevraagd heb ik het wel serieus opgepakt. Ik ben de opleiding koordirectie gaan doen en ik probeer nu het beste uit mijn koren te halen" aldus de koorleider, die sinds 2010 aan het Ridderkerkse oratoriumkoor is verbonden. In 2012 werd hij ook dirigent van COV Hosanna in Maasland, waar hij de voorgaande vijf jaren al vaste begeleider was. "Beide koren profiteren hiervan. Als het nodig is kunnen ze bij uitvoeringen elkaar versterken als dat nodig is. Vaak kom je wat mannen te kort en dan is het fijn dat de lijnen kort zijn" zegt hij. COV Ridderkerk heeft momenteel een brede bezetting. "Ik heb nu twaalf bassen en twaalf tenoren. Dat heb ik in voorgaande jaren nooit aan mannenstemmen gehad. De luxe hebben we nu omdat er recent twee koren in de regio zijn opgeheven. Daar zijn leden van overgekomen" vertelt Cok.

Vergrijzing
Dat oratoriumkoren verdwijnen is wel een teken aan de wand. Ook het Ridderkerkse koor heeft veel leden waarvoor de jaren gaan tellen. Er zijn wat jonge sopranen bij gekomen, maar om de vergrijzing te stoppen moet er meer gebeuren. "En we zitten in lastig viswater. Mensen tussen de 30 en 50 jaar zijn al moeilijk voor een koor te winnen en dan heb je als oratoriumkoor ook nog het imago dat het moeilijk of saai is. Feit is dat je soms een of twee jaar met eenzelfde stuk aan het studeren bent, maar juist dan ontdek je de pracht van zo'n koorwerk. Het zou echt jammer zijn mocht de oratoriumtraditie uit Nederland verdwijnen" stelt de dirigent.
COV Ridderkerk viert dit jaar het 100-jarig bestaan met het oratorium "Paulus" van Felix Mendelssohn Bartholdy op 16 november. Volgend jaar zullen Engelse psalmen klinken en voor 2021 staat het Requiem van Mozart op het programma. "Dat klinkt zwaar, maar er is bij de repetities ook ruimte voor ontspanning en humor. De concentratie is er op de momenten dat het nodig is, maar ontspannen zingen maakt dat het beter klinkt. Dit jubileumjaar had ik ook de luxe van een zangpedagoge, die elke maand de koorleden net op een andere manier heeft leren zingen. Over anders ademhalen en de stem anders inzetten kan ik ook wel vertellen, maar een professionele zangeres heeft hiervoor net wat meer bagage. Het koor heeft hiermee echt aan kracht gewonnen" vindt Hans Cok.
Het jubileumconcert van COV Ridderkerk is op 16 november in de 'Levensbron' in Ridderkerk. Het concert begint om 14.30 uur en de kerkzaal aan de Jan Luykenstraat 10 is open vanaf 14.00 uur. Kaarten (inclusief tekstboekje en koffie/thee in de pauze) voor € 20 te koop bij Chr. boekhandel De Kandelaar, Wereldwinkel Ridderkerk en in de Oudheidkamer, waar een expositie over honderd jaar COV te zien is.

Hans Cok krijgt energie van het Ridderkerkse COV-koor