De Statenbijbel die in 1915 cadeau werd gedaan

Statenbijbel terug in Levensbron

RIDDERKERK - De Protestantse Gemeente 'de Levensbron' krijgt een oude Statenbijbel terug. De Bijbel uit 1727 werd ruim honderd jaar geleden cadeau gedaan aan Jacob Cornelis van Nes, die drie jaar als vervangend dominee werkzaam was voor de toenmalige Gereformeerde kerk van Ridderkerk.

Zijn kleinkinderen namen contact op met 'de Levensbron' met de vraag of dit de kerk is die is voortgekomen die is voortgekomen uit de Nederduitsche Gereformeerde Kerk ( doleerende), die op 17 december 1891 werd geïnstutueerd. Ze hadden mogelijk iets voor de kerk uit de periode 1912/1915. Dat 'iets' bleek een Statenbijbel met een door ouderlingen ondertekende oorkonde voor ds. J.C. van Nes. Op basis hiervan kon overtuigend worden vastgesteld dat de PG 'de Levensbron' de juiste kerk was voor het teruggeven van dit geschenk. In het jubileumboek 'In Abrahams voetspoor', dat in 1991 verscheen ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan, zijn de namen van de betreffende ouderlingen en diakenen te vinden. Uit de archieven kan ook opgemaakt worden dat dominee Van Nes drie jaar als hulppredikant werkzaam was tijdens de ziekte van ds. M. Schouten.
Komende zondag wordt de Statenbijbel officieel overgedragen. Dit gebeurt voor de verkondiging in de ochtenddienst die om 9.30 uur begint.