Petr Jasek werd in Sudan opgesloten

Verhaal van gevangene tussen IS-Jihadisten in Sudan

RIDDERKERK - Op zaterdag 16 november is er een interkerkelijke bijeenkomst in Ridderkerk, die georganiseerd wordt in samenwerking met Stichting de Ondergrondse Kerk (SDOK). Tijdens deze avond in de Singelkerk zal Petr Jasek zijn ingrijpende verhaal delen.

Jasek was in 2015 in Sudan voor zijn werk als regiomanager van Voice of the Martyrs, een zusterorganisatie van SDOK. Hij werd vanwege zijn werk gevangengenomen en in een cel geplaatst met IS-Jihadisten. Zijn celgenoten zag "het vieze varken" Petr als slaaf: hij moest hun kleding wassen en met blote handen de wc schoonmaken. Ook lieten ze hem lang staan of zitten en sloegen ze hem met een houten stok. Als de IS'ers gingen bidden moest hij op een plek staan waar ze hem niet konden zien.
Jasek kwam er sterker in zijn geloof: "Ik dacht de hele tijd aan Jezus en wat Hij ervaren had, en loofde en eerde God. Ik zag Hem duidelijk voor me en ervoer de grootste vrede ooit. Tijdens de mishandelingen bad ik zelfs voor mijn familie en andere gevangenen."
De opening van de avond in de Singelkerk zal verzorgd worden door Ds. G.D. Kamphuis.
Daarnaast wordt de avond muzikaal omlijst door organist Arjan Gorseman, Elselijne Marck op de trompet een bovenstemgroep. Er zal een collecte plaatsvinden voor SDOK.