Ook het oude Griekenland wordt niet vergeten

Met dominee naar Orthodox Pasen in Griekenland

RIDDERKERK - Met dominee Thea Bouwman als gids vindt er van 15 t/m 22 april groepsreis plaats naar het Orthodox Pasen in Griekenland. De oorspronkelijk uit Ridderkerk afkomstige predikante wil de deelnemers graag deelgenoot maken van de rijke tradities en de overweldigende manier waarop in dit land het paasfeest wordt gevierd.

"Voor de Grieken is Grieks Orthodox Pasen hét feest van het jaar! De opstanding van Christus en de overwinning van het licht wordt uitbundig en met passie gevierd. Nederlanders trekken met Kerst alles uit de kast. In Griekenland is juist Pasen hét feest waar jong en oud naar uitkijkt" is de ervaring van Bouwman, die het land al meerdere malen mocht bezoeken. Ze begeleidde er ook al eerder een reis in de Stille Week. Dat gebeurt in april weer met bezoeken aan processies en vieringen op de avonden van de Goede Week. Ook de Anastasis in de Paasnacht kan worden meegemaakt: "De voorgaande dagen wordt steeds een gebeurtenis van het lijdensverhaal met passie beleefd. Elke avond heeft z'n eigen sfeer en emotie. Met de Anastasis wordt, precies om middernacht, de komst van het Licht gevierd. Er is dan vuurwerk en iedereen ontsteekt dan een kaarsje." Naast het beleven van de paastradities maakt men ook kennis met speciale paasgerechten. Ook bezoeken aan de "hangende kloosters" van Kalambaka, Oud-Korinthe en het Chr. Byzantijns museum staan op het programma.

Presentatie
Op donderdag 28 november vindt er een presentatie van deze reis plaats bij Makor Reizen aan de Valkenierstraat 12 in Ridderkerk. In woord en beeld wordt het programma toegelicht van 14.00 tot 16.00 uur. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via: info@makorreizen.nl of 0180-429394.