Sjoerdje en Pit van Nes brachten de Statenbijbel naar de Levensbron terug

Standaardwerk voor de Levensbron

RIDDERKERK - De taal van de Statenbijbel klonk zondagmorgen weer in de dienst van de Protestantse Gemeente 'de Levensbron'. Er werd voor de schriftlezingen teruggegrepen op de oude Bijbelvertaling ter viering van de teruggave van een Statenbijbel uit 1727.

Dit bijzondere erfstuk werd terug naar de kerk gebracht door de zussen Sjoerdje en Pit van Nes. De Statenbijbel werd in 1915 door de toenmalige Gereformeerde kerk van Ridderkerk (de voorloper van de Levensbron) cadeau gedaan aan dominee J.C. van Nes. Hij had de kerk drie jaar uit de brand geholpen als hulppredikant toen dominee Schouten door een bloedziekte werd getroffen.
Ruim honderd jaar was deze in 2000 nog gerestaureerde Statenbijbel in familiebezit. Vorig jaar legden de kleinkinderen van Jacob Cornelis van Nes contacten met Ridderkerk om de juiste kerk te vinden voor de teruggave van het eeuwenoude cadeau. Binnen de Levensbron werd er zeer verguld op deze geste gereageerd. Om de Statenbijbel een mooie plaats in de kerk te kunnen geven werd door het gemeentelid Jan Nijman een standaard gemaakt met het hout van een van de kerkbanken. De zussen Van Nes mochten zondagmorgen het prachtige boekwerk op deze plaats leggen. Ds. Jacob van Nes is op 3 oktober 1886 in Rijsoord geboren, hij was de jongste van 13 kinderen. Zijn vader was blij dat zijn jongste zoon predikant wilde worden en gaf hem ook die mogelijkheden. Jacob studeerde aan Vrije Universiteit in Amsterdam. Met ingang van 1 januari 1912 werd hij predikant in de Gereformeerde Kerk te Groningen en in het bijzonder belast met de leiding en de organisatie van het evangelisatiewerk. In Groningen trouwde hij met Sjoerdtje Flach. Dit allemaal te lezen in het boek 'VAN NES Een geslacht van vlassers'.