Mooie karpers werden onder meer uitgezet in Het Zand

Karpers uitgezet op zeven plekken

RIDDERKERK - Afgelopen zaterdag is er een begin gemaakt aan het op peil brengen van de visstand in verschillende watergangen in Ridderkerk. Op zeven verschillende locaties in Ridderkerk is er in totaal 450 kilo karper uitgezet.

Het uitzetten van vissen is een initiatief van ERHV de Waal, de gemeente, verschillende lokale hengelsporters en natuurliefhebbers. In 2020 zal er nog een uitzetting zijn van onder andere snoek en witvis om voor evenwicht in de visstand te zorgen. In totaal waren er meer zaterdag meer dan 25 vrijwilligers op de been om de karpers in hun nieuwe wateren te brengen. De gebeurtenis trok veel bekijks van voorbijgangers en buurtbewoners.

Achterstallig onderhoud
De aanleiding van deze actie is het achterstallige onderhoud aan de watergangen en de aanslag op de visstand van de maai werkzaamheden begin dit jaar. De slechte visstand kwam eerder dit jaar ook al aan het licht door de vragen van Partij 18PLUS in de gemeenteraad. Het achterstallige onderhoud zorgt voor grote problemen met de hoeveelheid waterplanten in de watergangen.
Door de visstand op peil te brengen kan de waterplanten problematiek op een duurzame manier aangepakt worden. Hoewel deze eenmalige uitzetting niet alles oplost is het een stap in de goede richting en toont het aan hoe erg dit leeft in Ridderkerk. Bij een duurzame leefomgeving met veel biodiversiteit hoort tenslotte ook een goede visstand. Er is werk aan de winkel.