Papito Merencia op zoek naar een gaatje

RVVH knokt zich langs BVCB

Sport

RIDDERKERK – RVVH had zaterdag in zijn thuiswedstrijd tegen BVCB erg veel moeite met deze club uit Bergschenhoek. Na een 0-1 ruststand kon het zich met hard werken en enkele omzettingen in de ploeg toch terug knokken in de wedstrijd en deze uiteindelijk toch wel verdiend winnend met 3-1 afsluiten.

door Nico Los

De wedstrijd begon in de eerste minuut met niet voetballen in verband met de actie tegen racisme. Na deze minuut gaf scheidsrechter Spaans het sein aan doelman Spelde dat de wedstrijd regulier kon beginnen. RVVH startte noodgedwongen in verband met blessures met een geheel nieuw centraal duo achterin bestaande uit Wouter Swart en Jesse Eggers. Zij speelden beiden een prima wedstrijd die uiteindelijk RVVH geen nadelen opleverde en zo werd het belang van een brede selectie maar weer eens aangetoond. De openingsfase van de wedstrijd was duidelijk voor RVVH dat middels Sprangemeijer de eerste corner mocht nemen waarna de afvallende bal door Sprangemeijer zelf hard op doel werd geschoten maar keeper Van der Molen ten koste van opnieuw een corner kon redden. Deze tweede corner kon door BVCB worden weggewerkt. Twee minuten later volgde er een corner aan de andere kant van het veld waarbij de afvallende bal door Goeloe namens BVCB hard kon worden ingeschoten maar Danny Spelde kon redden. Na ruim twintig minuten spelen volgde er over de rechterkant van het veld een goede aanval van RVVH via Brand en Sprangemeijer waarna er een scrimmage volgde met een vermeende handsbal waar de scheidsrechter echter niet voor wenste te fluiten. Twee minuten later een combinatie Sprangemeijer/Könemann waarbij Brandon de bal net naast werkte ten koste van een corner. De corner werd door Swart hard over de goal van BVCB gekopt. Vervolgens kantelde de wedstrijd in het voordeel van BVCB. Zij toonden zich agressiever in de duels, wonnen veel afvallende ballen en ook de "tweede" ballen waren voor hen. RVVH gaf de wedstrijd uit handen en liet BVCB  zo in de wedstrijd komen. Er moet wel gezegd worden dat dit niet direct tot grote uitgespeelde kansen voor BVCB leidde. Er was zelfs nog een grote kans voor Gino Boers te zien na een counter over rechts maar zijn te zachte schot kon door keeper Van der Molen simpel gepakt worden. Acht minuten voor rust ging Swart in de fout en verspeelde de bal aan Rob Rutten die zo recht op het doel van Spelde kon afstevenen. Danny redde de bal echter schitterend ten koste van een corner. Twee minuten later kwam RVVH bijna op voorsprong na een voorzet van Merencia die door Jay Brand direct op doel werd geschoten maar de keeper en de paal brachten redding. Vijf minuten voor rust sloeg BVCB toch ineens toe en beloonde hun goede veldspel zich met een uitstekend uitgevoerde counter door het midden van het veld waarna een resolute bal van spits Rob Rutten 0-1 betekende. Met deze domper voor RVVH brak even later de rust aan.

Fraaie aanvallen
In de tweede helft zette RVVH wat zaken recht. Trainer Ronald Hulsbosch bracht Mahmut Sönmez in de ploeg zodat spits Brandon Könemann beter bereikt kon worden en Gino Boers ging achterin spelen. BVCB mocht overigens nog wel de eerste twee corners van de tweede helft nemen alvorens het spelbeeld zich wijzigde. Na acht minuten spelen schoot Sönmez net naast de goal van BVCB na een goede aanval over links.  In de 56e minuut mocht RVVH middels Sprangemeijer een corner nemen die door Jesse Eggers met de zijkant van zijn voet hard in het doel van BVCB werd gewerkt: 1-1. Heel RVVH haalde opgelucht adem en het publiek vroeg zich af of de wedstrijd nu echt zou gaan kantelen. Dat gebeurde inderdaad maar eerst volgde er nog een harde vrije trap van Nick Walbeek namens BVCB die hard op het doel van Danny Spelde schoot maar de deze wedstrijd weer uitstekend keepende goalie tikte de bal fraai over de lat. Vervolgens kreeg het publiek enkele fraaie aanvallen van RVVH te zien waarbij met name Sönmez enkele prima voorzetten gaf op Könemann die net niet raak kon mikken. Ook een tweetal pogingen van Merencia en Könemann werden door keeper Van der Molen geblokt. Twintig minuten voor tijd zette Jay Brand over rechts goed door en kwam na een pass van Sönmez vrij voor het doel te staan en schoot diagonaal hard in: 2-1.  Het verzet van BVCB was echter nog niet gebroken want Spelde moest nog tot het uiterste gaan om invaller Ugur Altintas niet direct daarna de gelijkmaker te laten aantekenen. In de slotfase verzuimde RVVH het karwei voortijdig af te maken en werden grote kansen van Könemann en De Jesus niet benut. Uiteindelijk werd Könemann door keeper Van der Molen geholpen toen hij na een blunder van de doelman bij het uitverdedigen vanuit een moeilijke hoek de bal in het lege doel kon schuiven: 3-1. Het verzet van BVCB was nu echt gebroken en RVVH kon drie punten op zijn conto bijschrijven. Gezien het wedstrijdbeeld moeizaam maar toch wel verdiend.

Opstelling RVVH: Spelde, Eggers, Swart, Boers, Brand, Gangadin (46. Sönmez), Celen, Mosmans, Merencia, Sprangemeijer (82. De Jesus) en Könemann.