Foto: JAN POTT

Rijnvogels vrouwen houden RVVH op een punt

Sport

RIDDERKERK - De uitwedstrijd in Katwijk was voor de vrouwen van RVVH op voorhand een 'drie punten in de tas wedstrijd'. In de praktijk bleek het kwakkelende FC Rijnvogels een club om rekening mee te houden op het hoogste amateurniveau. Met 2-2 kwamen de Ridderkerkse vrouwen nog goed weg.

Na een goede competitiestart, Rijnvogels stond kortstondig eerste in de topklasse, is de Katwijkse club afgezakt tot de 'nacompetitie regionen'. RVVH zweeft rond de middenmoot. RVVH was het dus aan zichzelf verplicht met drie punten huiswaarts te keren.  Saillant detail aan de wedstrijd was dat, in totaal, vijf speelsters van beiden ploegen nog geen twintig uur daarvoor tegenover elkaar stonden in een eredivisie futsal wedstrijd van Feyenoord en ZVV Den Haag.
RVVH was de eerste helft heer en meester op het veld. Rijnvogels speelde tam en voorzichtig. In de twintigste minuut was het RVVH topscorer Sharella Hunt die met het hoofd de 0-1 scoorde. Het wachten was op meer goals van RVVH.  Ondanks het overwicht kwamen die er niet.

Na de rust kwamen de Rijnvogels feller uit de kleedkamer. De Katwijksen kleunden de duels in en overdonderden RVVH. De 1-1 van Mandy de Boer was dan ook logisch. RVVH had vertrouwen in een goede afloop maar had moeite met de druk van Rijnvogels. Een vrije trap van Lizzy Kemp van zo'n 25 meter werd door Isabel Gulden uit de rebound ingekopt.
De vrouwen van het, financieel noodlijdend, Rijnvogels bleven met hart en ziel strijden voor een punt. Dat punt kwam er door een doelpunt uit een verwarrende situatie. Waar iedereen dacht aan een penalty voor Rijnvogels liet de ' KNVB bondsofficial landelijke voetbalwedstrijden', zoals scheidsrechter van Uffelen zich bij de speelsters introduceerde, doorspelen. De uittrap van de RVVH keepster die daarop volgde floot hij echter af voor hands buiten de zestien. De vrije trap die Rijnvogels kreeg op de rand van het strafschopgebied werd loeihard ingeschoten door Lavinia Poku. Met nog vijf minuten op de klok koos RVVH de aanval en wilde Rijnvogels het punt vasthouden.  De 2-2 eindstand was, gezien het wedstrijdbeeld een logische. Rijnvogels schieten er niet zo heel veel mee op en blijven tiende staan op de ranglijst.  RVVH steeg met het punt twee plaatsen en staat nu, vijfde op het hoogste amateurniveau van ons land.