Gerry en Hans Paardekooper

Afscheid nadert voor Chintz Mode

RIDDERKERK - Over twee weken komt er definitief een einde aan Chintz Mode in Slikkerveer. Het besluit om te stoppen werd al in april van dit jaar bekendgemaakt, maar nu het dichterbij komt is het voor Hans en Gerry Paardekooper wel even slikken.  "We hebben zo'n enorme band opgebouwd met onze klanten. Het was veel meer dan alleen een winkel. We vervulden ook een sociale rol. We hebben meegeleefd met lief en leed" vertelt Hans Paardekooper.

Met zijn echtgenote startte hij Chintz in 1986. Dat ze 33 jaar zouden blijven had het van origine Rotterdamse paar niet verwacht. "Het Dillenburgplein mag nu het aantrekkelijkste winkelplein van Ridderkerk worden genoemd. Er is nooit leegstand. Toen we begonnen was het hier veel grauwer" blikken ze terug. Samen met hun personeel bouwden ze een mooie winkel op. Daarnaast vervulde Hans Paardekooper met verve een actieve rol binnen de winkeliersvereniging. Hij was 25 jaar voorzitter van de winkeliersclub, die hij samen met Buzink en Verschoor had opgezet. Het Dillenburgplein werd zo ook buiten Slikkerveer op de kaart gezet. Zoon Edwin nam acht jaar geleden bestuurlijk het stokje over van zijn vader. Remco Heeren van Albert Heijn zal de eerste niet Paardekooper die voorzitter van het Dillenburgplein wordt.

Laatste dag
Op zaterdag 14 december is de laatste dag van Chintz Mode. Er wordt van 9.00 tot 16.00 uur afgesloten met een hapje en een drankje voor iedereen die afscheid komt nemen. De laatste weken komen al veel klanten speciaal langs om nog een keer de hand te schudden. "Iedereen vindt het jammer dat we stoppen, maar ze snappen ook wel dat we hier niet kunnen blijven tot we honderd zijn" zegt de 70-jarige Paardekooper.
Zijn echtgenote kreeg van een bezorgde klant te horen of ze al nieuw werk had gevonden. "Maar ik ben 70, dus ik stop ook." Veel begrip is er voor de keuze van Edwin die buiten de winkel zijn dromen wil najagen.
De Paardekoopers zijn blij dat er mode op het plein blijft: "Stolen Concept schuift op naar ons pand met naast de cadeauartikelen ook damesmode en de open plek wordt door Street ingenomen met herenmode."
Een definitief afscheid van Slikkerveer is het zeker niet. Hans en Gerry zijn in gesprek met de wijkvereniging over vrijwilligerswerk in WVC Slikkerveer. Zo zullen ze nog binding houden met veel bewoners van Slikkerveer.