Jesper Lagendijk (35)

Algemeen Waar ken ik jou van?

Waar kennen we jou van?
Als je in Ridderkerk opgegroeid bent dan ben je bekend van school, verenigingen en sportclubs. Er zullen dus genoeg mensen zijn die mij als klasgenoot herkennen. Daarnaast heb ik lange tijd bij RVVH gevoetbald. Eigenlijk vanaf mijn jeugd tot aan de hoofdmacht. Ik speelde voornamelijk in de spits of rechtsbuiten. Misschien dat volgers van het voetbal mij daar nog van kennen. In Rijsoord word ik nog regelmatig als meester Jesper aangesproken. Ik ben bij de Klimop en de Pyramide gymleraar geweest. Vandaar. Nu werk ik onder andere als coördinator seniorenwerk bij welzijnsorganisatie Facet Ridderkerk.

Hoe is jouw gezinssituatie?
Ik ben getrouwd met Brigitte en heb een stiefdochter, Nikki, van dertien jaar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?
In de tijd van de basisschool woonde ik in de Rosmolen. In die buurt hadden we een leuke groep kinderen die altijd met elkaar speelden. We zochten elkaar altijd buiten op. 'Busje trap' was ons favoriete spel. Maar we haalden natuurlijk ook wel kattenkwaad uit. Fikkie stoken in een tunneltje bijvoorbeeld. Mijn vriendje zorgde voor de aansteker en ik voor het toiletpapier om aan te steken. Een mooie herinnering.
Van mijn tienerjaren is vooral de eerste vakantie met vrienden naar Spanje, mij bijgebleven. Met de bus naar Blanes. Het feest begon toen we de bus instapten en stopte pas bij terugkeer in Ridderkerk.

Waar word je gelukkig van?
Van mijn gezin, lekker sporten en buiten zijn. Ik vis op karpers. Aan de waterkant ben ik in mijn element. De natuur, de vogels. Heerlijk.

Wat is je grootste vangst ooit?
Dat was een karper van 29 kilo in een meer in Frankrijk. Na een minuut of twintig had ik hem op de kant. Dan is het snel wegen, foto maken, een kusje en weer terug het water in. Wat blijft is de herinnering.

Waar ben je verdrietig om geweest?
Ziekte of verlies van mensen die dicht bij me staan, maakt mij verdrietig. Mijn moeder heeft pas een ernstig ongeluk gehad met de fiets. Als ik dan zie hoe moeilijk het herstel is en wat het met mijn vader doet, dan word ik wel verdrietig ja.

Welke toekomstdromen heb je nog?
Samen met mijn gezin op de fiets door Europa trekken is een droom. Tentje achterop en maar kijken wat de tocht ons brengt. Een andere droom is een groot meer in Frankrijk kopen en dat beheren. Natuurlijk ga ik daar dan karpers in uitzetten om die later weer te vangen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?
Ze zouden denk ik zeggen dat ik positief in het leven sta en enthousiast, behulpzaam en zorgzaam ben. Mijn voetbalvrienden bestempelen mij als fit en snel.

Hoe sta je 's morgens op?
Om half zeven gaat de wekker. Ik maak dan een goed ontbijt. Daarna begint de dag. Verder geen rituelen en geen ochtendhumeur.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?
Pure chocolade met hazelnoot. En kruidnootjes. In deze tijd ligt de verleiding dus op de loer.

Wat zijn je angsten?
Om dement te worden. Of dat mensen uit mijn omgeving alzheimer krijgen. Het is een ziekte die zowel voor patiënt als naasten, ingrijpend is.

Wat vind je stom?
De individualisering van de maatschappij. De smartphone lijkt het enige belangrijke in veel levens, als je zo om je heen kijkt. Er is soms maar weinig aandacht voor de medemens.

Wat heb je geleerd van je ouders?
Beleefd zijn, je goed voorbereiden, op wat dan ook en structuur in je leven brengen.

Waar kijk je naar op televisie?
Ik kijk graag naar sport of een goede serie op Netflix zoals Peaky Blinders.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?
Ik ben een dierenvriend, maar allergisch voor dieren. Dat is een lastige combinatie. Jammer want ook Brigitte en Nikki vinden huisdieren leuk. Dus die allergie mag van mij wel uit mijn leven.

Wat is je favoriete quote?
Opgeven is geen optie. Het klopt, dat is de quote van de Alpe d'HuZes. De fietstocht waar ik ook aan heb meegedaan. Maar ik gebruik hem ook. Hoe uitzichtloos soms ook, ik probeer altijd wel aanknopingspunten te vinden om een situatie te keren.

Wil je nog iets toevoegen?
Persoonlijk, dat ik blij ben met mijn leven en de mensen om mij heen. In zijn algemeenheid zou ik willen zeggen dat de wereld wat mooier wordt als we wat meer naar elkaar omkijken.