Wethouder Peter Meij ondernam actie naar Den Haag

Wethouder praat CDA-fractie van Kamermotie af

RIDDERKERK - Een motie in de Tweede Kamer, waarmee een brug tussen Ridderkerk en de Krimpenerwaard weer boven de markt zou komen, heeft het dinsdagmiddag niet gehaald. Een meerderheid voor deze motie leek vorige week reëel, maar het lukte wethouder Peter Meij om de handtekening van het CDA onder de motie weg te krijgen.

De motie om de Rijksfinanciering voor de nieuwe brug in Rotterdam te schrappen was opgesteld door VVD'er Remco Dijkstra, die voorstander is van een brug voor Krimpen. Naar zijn mening draagt een nieuwe brug in Rotterdam onvoldoende bij aan vermindering van de filedruk op de A16. Ook Wytske de Pater-Postma, CDA-woordvoerder voor infrastructuur, was daarom van mening dat er geen 200 miljoen rijksgeld naar Rotterdam hoeft. "Dat Dijkstra met die motie zou komen was voor mij geen verrassing. Dat had hij al lang geleden aangekondigd. Maar met de steun van het CDA dreigde er vorige week ineens een meerderheid" vertelt wethouder Peter Meij, die daarom een gesprek aanvroeg met zijn partijgenote in Den Haag. "Ik heb haar duidelijk kunnen maken dat er met de Rotterdamse variant en het geld voor de Algreracorridor wel degelijk iets aan de files wordt gedaan. Het niet doorgaan van een brug voor Rotterdam zou ook betekenen dat er geen openbaar vervoerverbinding komt, want het wordt een multimodale brug. En wanneer hier een streep door wordt gezet wordt een brug bij Ridderkerk toch weer actueel."

Steun vooraf ingetrokken
Nog voor de stemming trok Wytske de Pater haar steun voor de motie in. Ze wist dinsdagmorgen ook haar fractie te overtuigen om niet mee te gaan. "Er is politiek moed voor nodig om terug te komen op een ander standpunt, zeker als je al je handtekening hebt gezet" zegt Meij over de ommezwaai.  Ondanks die zekerheid werd in het gemeentehuis van Ridderkerk met spanning naar de uitkomst gekeken. "Zo'n stemming kan onverwacht toch heel anders uitpakken" aldus Meij, die dinsdagmiddag opgelucht kon ademhalen. Dijkstra's motie kreeg alleen steun van de VVD, PVV, Forum voor Democratie en eenmansfractie Haga en werd daarmee verworpen.
Wel aangenomen werd een motie van Roy van Aalst (PVV), waarmee aangedrongen wordt op een snellere aanpak van de knelpunten op rijksweg 15 tussen Ridderkerk en Gorinchem. Dat is een motie waar ook Peter Meij zeer mee kan leven.