Catharina Groeninx van Zoelen ontving de cheque van Jan en Monique den Boef

Geslaagde proeverij voor oude Stuw

RIDDERKERK - Met ruim 100 bezoekers mag de Wijnproeverij van Wijnhandel Jan en Monique weer een groot succes genoemd worden. Onder de schitterende ambiance van de Eetkamer in Het Huys ten Donck, werden zo'n 50 wijnen gepresenteerd. Naast een gezellige avond van Ridderkerkers voor Ridderkerkers, zorgde dit samenzijn er ook voor dat de deelnemers gezamenlijk het serieuze bedrag van €4000 bijdroegen aan het project restauratie van de Stuw achterin het Donckse Bos.

In de toespraak van Catharina Groeninx van Zoelen werd duidelijk hoe belangrijk de Stuw is voor de gehele waterhuishouding in het park. De Stuw was al te zien op de eerste kaarten van het park (18de eeuw) en heeft een belangrijke functie voor de regulering van het waterpeil die van levensbelang is voor bomen die heel slecht kunnen tegen wisselende waterpeilen. Er wordt onderzocht of de stuw wordt hersteld met een cascade systeem met stenen of houten stuw, maar de functie zal hetzelfde blijven.

Vaker samenwerken
De jonkvrouw sprak ook enthousiast over hoe de jaarlijkse wijnavond inmiddels een mooie traditie begint te worden waarbij nuttige herstelprojecten worden gecombineerd met het aangename van een leerzame, bijzondere en gezellige avond. Volgens Catharina zouden Ridderkerkse ondernemers en organisaties veel vaker gebruik moeten maken van Het Huys ten Donck als historisch ontvangsthuis en met de Stichting samenwerken om gezamenlijke doelen te bewerkstelligen en vooral meer van de buitenplaats te komen genieten! De eerstvolgende proeverij zal ditmaal een Whiskyproeverij zijn op zaterdagavond 15 februari 2020 op Het Huys ten Donck, waarvoor men zich alvast kan aanmelden via: info@wijnhandeljanenmonique.nl.