Cyclamen, kerststerren en voedselpakketten

RIDDERKERK - Stichting Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk verkoopt op vrijdag 13 december van 10.00 tot 17.00 uur kerststerren en cyclamen ten bate van de hulpverlening in Roemenië. Deze verkoping vindt plaats in wijkcentrum West, bij Gasterij de Ontmoeting, Boksdoornstraat 84. Op zaterdag 14 december van 10.00 tot 13.00 uur ook in de Kringloopwinkel Noordenweg. De verschillende soorten en kleuren kerststerren en cyclamen, zijn van prima kwaliteit. De opbrengst van deze verkoop komt geheel ten goede aan de hulp aan de meest armen in Roemenië en Moldavië. Door de enorme armoede die er heerst hebben kinderen en ouderen honger en lijden kou. Vele gezinnen hebben vooral in de koude winterperiode voedsel tekort.

Tijdens een bezoek dat door enkele leden van Stichting Draagt Elkanders Lasten werd gebracht aan Moldavië kwamen ze in één van de vele huizen waar hulp zo hard nodig is. Ze werden meegenomen naar een tweekamer flatje en werden geconfronteerd met de enorme nood die er heerst. In deze kleine ruimte wonen maar liefst 38 personen. Een grootmoeder met kinderen en kleinkinderen. Er is een bank en een stapelbed, dat op instorten staat, en er lagen een aantal matrassen die voor de nacht uitgelegd kunnen worden. Hoe ze het doen in die ruimte is onbegrijpelijk. Verder verteld oma dat ze die ochtend naar de markt was geweest om eten te kopen. Voor het geld dat ze had kon ze drie aardappels kopen voor haar hele familie.

Naast de verkoop van deze planten zamelt de stichting ook geld in om ouderen en gezinnen van een voedsel pakket te voorzien. Een pakket kost 25 euro en wordt in Roemenië/Moldavië samengesteld en bezorgt, door medewerkers van de Stichting Pentru Tine waar Stichting Draagt Elkanders Lasten al 10 jaar mee samenwerkt, bij de mensen die dit het meest nodig hebben. Giften kunnen vandaag nog gestort worden op rekeningnummer NL30 INGB0670471046 van Stichting Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk onder vermelding van voedsel.