Marten Douma na de onthulling van het nieuwe naambordje

Voorzitter verrast in Oudheidkamer

RIDDERKERK - Marten Douma werd afgelopen zaterdag volledig verrast in 'zijn' Oudheidkamer. Het was het bestuur niet ontgaan dat de voorzitter inmiddels 40 jaar als vrijwilliger actief is voor de Stichting Oud Ridderkerk. Buiten hem waren daarom uitnodigingen verstuurd voor een verrassingsfeestje. Zelf dacht Douma dat hij bij het korfballen van een kleinzoon zou gaan kijken.

In de Oudheidkamer werd de voorzitter warm toegesproken door enkele oudgedienden van de Oudheidkamer en burgemeester Attema. Herinneringen werden opgehaald door de 93-jarige Ger de Jong (de oudste vrijwilliger van Oud Ridderkerk), huidig secretaris Tim van Veen en hoofd educatie Tiny Bekkers. Zij prezen hem voor zijn betrokkenheid en belangstelling die hij altijd toont voor alle mensen die zich inzetten voor de Oudheidkamer. "Bovendien heeft hij een enorm netwerk. Daarmee heeft hij ook een belangrijke rol voor onze financiën. Marten weet wegen te bewandelen die voor anderen gesloten liggen" sprak Van Veen.
Marten Douma begon op 37-jarige leeftijd voor de Stichting Oud Ridderkerk. Hij was toen nog werkzaam voor de afdeling Landmeten van de gemeente Ridderkerk. Voor de stichting was hij de eerste jaren secretaris en werd voorzitter in 1997. Voor zijn verdiensten ontving hij in 2002 een koninklijke onderscheiding, gevolgd door een Jorispenning in 2015. De burgemeester kon hem daarom alleen een gewoon cadeautje aanbieden.
Dé verrassing kwam aan het einde van de toespraken. De voorzitter mocht een doek wegtrekken boven de entree van de wisselexpositieruimte. Dit heet nu officieel "Douma-zaal".