Sandra van Marion en Eveline Freling willen Ridderkerks 'een bakkie
Sandra van Marion en Eveline Freling willen Ridderkerks 'een bakkie" laten doen

'Hoe is 't nou?' voor betere contacten

RIDDERKERK - Met een decembercampagne wil Facet Ridderkerk mensen wat dichter bij elkaar brengen. Met A3-borden langs de weg, kleurrijke ansichtkaarten en gesprekken op straat hopen de opbouwwerkers bewoners te stimuleren om een gesprekje met buren aan te gaan en/of iemand te verrassen met een kaartje.

"In onze gemeente is het gelukkig nog zo dat de meeste mensen belangstellend met anderen meeleven. Maar dat is niet overal het geval. Er is ook sprake van veel eenzaamheid. Ook maken we mee dat buren elkaar niet eens kennen" vertelt Eveline Freling van Facet Ridderkerk. Met de laagdrempelige campagne "Hoe is 't nou?" wil de welzijnsorganisatie het leggen van contacten stimuleren. "De deur platlopen bij de buren hoeft echt niet, maar als je nooit met je buren gepraat hebt zit er toch iets niet goed." Er zijn kaarten gemaakt met onder meer de teksten "Bakkie doen?" en "Buren, ik geef een feestje". Ook kan men zich aanmelden voor een burendienst. "Het is leuk om op die manier buurtbewoners met elkaar te koppelen. We hadden laatst een mevrouw die iemand zocht om boodschappen mee te doen en een vrouw die de Nederlandse taal beter wil leren. Die gaan nu samen als vriendinnen winkelen" geeft opbouwwerker Sandra van Marion als voorbeeld. Met buurttafels en gezamenlijke maaltijden worden mensen ook bij elkaar gebracht. Voor buren die met elkaar overhoop liggen blijkt buurtbemiddeling vaak een oplossing: "Maar zover moet je het eigenlijk niet laten komen. Vaak groeit er ergernis zonder dat buren weten dat er ergernis is. Door al eerder met elkaar het gesprek aan te gaan krijg je veel eerder begrip. Elk probleem lossen we daar niet mee op, maar het meeste wel."