Kunsthandel met veel Haagse school

Jarenlang had Jan Kooijman met zijn kunsthandel een galerie aan huis. Nu presenteert hij zijn schilderijen in een omgebouwd winkelpand aan de Koninginneweg in Ridderkerk. De kunstverzamelaar hoopt zo meer mensen te bereiken.
"Het werpt toch een drempel op als je een afspraak moet maken om schilderijen te bekijken. Hier kan iedereen vrij binnenstappen. Bovendien kunnen mensen die niet het budget hebben om zo'n werk te kopen er hier gratis van genieten" zegt Kooijman uitnodigend. De Ridderkerker heeft zich toegelegd op het kopen en verkopen van Nederlandse schilderijen uit de periode 1800 tot 1930. "Dan praat je over het begin van de romantische school en wat zou uitgroeien tot de Haagse school" licht hij toe.
Kooijman begon met het verzamelen van deze schilderijen in 1973. Het vormde de basis van de kunsthandel die hij in 1994 aan huis begon: "Ik doe dit vooral als liefhebber. Ik verkoop schilderijen om zelf weer andere doeken te kunnen kopen."
Paradepaardjes in de huidige collectie zijn werken van onder meer Johan Bernard de Hoog, Lodewijk Apol en de Dordtse schilder Willem de Klerk. "Het zijn geen onbekende namen in musea. Dat geldt voor bijna alle schilders waar ik werk van heb" weet Verschoor. De kunsthandel verkoopt de schilderijen onder garantie met een certificaat van echtheid erbij. Tevens weten de kopers zich verzekerd van inruilgarantie in het geval ze later een ander (duurder) schilderij uit de collectie willen kopen. Ook de voor sfeer en aankleding gekozen bronzen beelden, glaswerk en het antieke meubilair kunnen gekocht worden.
Aan de Koninginneweg 57 heet Jan Kooijman iedereen van harte welkom op vrijdagen en zaterdagen tussen 10.00 en 17.00 uur. Op andere dagen is de kunsthandel op afspraak geopend. Voor meer informatie: www.kunsthandeljankooijman.nl of 06 1014 3581.