Informatiemiddag over plannen van Renes

RIDDERKERK - Op zaterdag 18 januari is er een informatiemiddag over de verhuizing van Renes AGF en de bouw van een groen gas vergistingsinstallatie op het bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard. Tussen 12.00 en 12.30 uur is iedereen welkom in het Van der Valk Hotel Ridderkerk aan de Krommeweg in Ridderkerk. Daar geven medewerkers van, Renes Recycling, energiebedrijf en technisch dienstverlener ENGIE en Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) een toelichting bij de plannen voor de plaatsing van een vergistingsinstallatie op Nieuw Reijerwaard.

Na een korte toelichting zal tussen 12.30 en 14.00 door middel van een korte excursie per bus langs de huidige verwerkingslocatie van Renes en de nieuwe locatie van de vergistingsinstallatie een nadere toelichting gegeven worden op de plannen.

Vergistingsinstallatie
Eén van de activiteiten die Renes en ENGIE op Nieuw Reijerwaard op gaan pakken is de plaatsing van een vergistingsinstallatie op basis van organische grondstoffen. Renes/ENGIE gaan deze ook beheren en onderhouden. In het inpassingsplan Nieuw Reijerwaard dat de Provinciale Staten op 26 juni 2013 hebben vastgesteld, is de plaatsing van een vergistingsinstallatie in het gebied als mogelijkheid opgenomen. Deze installatie is een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsambitie op Nieuw Reijerwaard.

Omgevingsvergunning
Voordat de vergistingsinstallatie kan worden geplaatst moet Renes/ENGIE over een omgevingsvergunning beschikken. De procedure hiervoor zal nog opgestart worden.

Duurzame ontwikkeling
De GRNR heeft een overeenkomst met ENGIE om de mogelijkheden te onderzoeken om samen met de omgeving de energievoorziening in heel Ridderkerk en omgeving verder te verduurzamen.