Gerard van de Wetering (53)

Algemeen Waar ken ik jou van?

Waar kennen we jou van?

In juli 2019 ben ik predikant geworden van de Christus Koning Kerk in Slikkerveer. Eind juli ben ik met mijn gezin vanuit Goes naar Ridderkerk verhuisd. In de zondagdiensten ga ik voor. De mensen die niet wekelijks naar de kerk gaan, kunnen mij gezien hebben bij doopdiensten of uitvaartdiensten die ik geleid heb. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar al veel mensen leren kennen in de gemeente die ik als warm en gezellig ervaar.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben bijna dertig jaar getrouwd met Marieke. Samen hebben we drie kinderen. Annelies, Tijmen en Hessel. Alleen Hessel woont nog bij ons. De andere twee studeren en wonen elders.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Schaatsen met mijn vader bij Wanneperveen, een dorp in de buurt van Giethoorn. Ik was een jaar of twaalf en we maakten een tocht van vijftig kilometer. Helaas ligt er niet zo vaak ijs, maar als het dan zover is stap ik graag iedere dag even het ijs op voor een tochtje. Ik heb dan ook Fries bloed door mijn aderen stromen. Mijn moeder was Friezin. Een andere mooie herinnering is het knutselen bij mijn opa in de schuur. Knutselen was leuk, maar dat we na afloop niets hoefden op te ruimen, dat was minstens zo leuk.

Waar word je gelukkig van?

Als ik met mijn vrouw en kinderen thuis aan de eettafel zit. Dat gebeurt jammer genoeg niet zo vaak meer. De oudste kinderen hebben inmiddels hun eigen leven opgebouwd. Wat ook weer mooi is natuurlijk.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Na het vertrek uit Goes heb ik een moeilijke periode gehad. Ik kwam uit een warm nest en had hier nog niets. Dan dacht ik weleens: wat heb ik gedaan? Inmiddels voel ik mij thuis in de gemeente. Het verdriet plaats heeft gemaakt voor een stukje dankbaarheid.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik leef met de dag en ben dus geen dromer, maar ik zou het leuk vinden om nog eens kleinkinderen te krijgen.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Als iemand die loyaal en toch ook introvert is.

Hoe sta je 's morgens op?

Iedere morgen worstel ik mij om tien over zeven uit bed. Ik ben een avondmens, maar dwing me ertoe om, om acht uur in mijn werkkamer te zijn. Voor die tijd ontbijt ik met Hessel. Marieke is dan al naar haar werk.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Op een stille snelweg wil ik het gaspedaal nog wel eens verder indrukken dan toegestaan is.

Wat zijn je angsten?

Het is niet echt angst, maar meer ongerustheid. Ik kan ongerust zijn over dat er iets met Marieke of de kinderen gebeurt en over de toenemende polarisatie in de samenleving.

Wat vind je stom?

Onverschilligheid en het te pas en onpas roepen van 'respect man'. Ali B is daar volgens mij mee begonnen, maar hoe kan je over iemand die je helemaal niet kent, roepen dat je hem of haar respecteert? Je moet toch iemand minstens een beetje kennen voor je dat kan zeggen.

Wat heb je geleerd van je ouders?

Ik heb het christelijk geloof op een geloofwaardige manier van mijn ouders meegekregen. En trouw zijn aan de dingen die je doet.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik blijf nergens voor thuis, maar Engelse detectives, programma's over auto's, documentaires van Louis Theroux en de serie van Ruben Terlou over China vind ik boeiend.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik zou wel iets meer geduld willen hebben en wat minder chaotisch willen zijn.

Wat is je favoriete quote?

Dat zijn er twee. De eerste is van ouderling Nico Biersteker: 'Dominee niet janken, maar danken'. De tweede is van een vriend die mosselvisser is. Hij zei een keer tegen mij toen ik het met dingen in de kerk moeilijk had: ,,Gerard jongen, je hebt laten zien dat je met meewind kan varen, nu moet je laten zien dat je dat met tegenwind ook kan."

Wil je nog iets toevoegen?

Wat denk je. Natuurlijk. Ik daag de mensen uit om een zondagdienst in de Christus Koning Kerk in Slikkerveer bij te wonen. We beginnen om 9.30 uur.