Chocoladerecord voor Mercy Ships

RIDDERKERK - Chocoladeatelier Van Noppen in Ridderkerk is momenteel in vol bedrijf voor een wereldrecordpoging. Normaliter produceren Frits van Noppen en zijn team relatiegeschenken en andere chocoladetraktaties, maar nu worden er 'bouwblokken' van rond de tien kilo gegoten. Het moet resulteren in noteringen in het Guinness Book of Records voor het grootste en zwaarste chocoladekunstwerk.

"Drie jaar geleden wilden we al iets bijzonders doen bij de viering van ons twintigjarig bestaan. Mijn idee was toen om een schip van Mercy Ships uit te beelden met kleine chocolaatjes. Maar dat kwam toen niet zo goed uit.  Nu is het momentum beter en pakken we heel groot uit" vertelt Frits van Noppen.
De chocolatier doet de recordpoging vooral om publiciteit te generen voor Mercy Ships: "Ik heb deze organisatie heel hoog zitten. Ik steun ze al jaren en heb ook familieleden die zich er actief voor inzetten. Deze week gaat er een neef van me mee op een ziekenhuisschip en er zit ook familie op kantoor."
In chocolade wordt nu een gigantische afbeelding voorbereid. Wat afgebeeld wordt heeft natuurlijk te maken met Mercy Ships, maar de precieze voorstelling blijft nog een verrassing tot aan de onthulling. Na het maken van het ontwerp vervaardigde Frits in de zomervakantie meer dan duizend mallen. Secuur genummerd worden hiermee 1620 elementen gegoten.
Met al die delen wordt het chocoladekunstwerk in de eerste week van februari opgebouwd in de Onderzeeloods in Rotterdam. De onthulling is op 6 februari tijdens een businessevent voor alle sponsors en genodigden. Voor publiek zal het enorme chocoladewerk te bewonderen zijn op 7 en 8 februari.

Tweedaags chocoladefeest

Online zijn stukken van het chocoladekunstwerk en toegangskaarten voor de publieksdagen te koop. Bedrijven en particulieren kunnen voor 999 euro één van de elementen kopen. Zo'n blok van rond 9 kilo krijgen ze geleverd met hamer en beitel, waarmee het een feestje wordt om dit in de kantine of op kantoor te verdelen. Clubs en vriendengroepen kunnen op kleinere schaal vanaf 500 euro bijdragen.
Kaarten voor de publieksdagen op 7 en 8 februari kosten € 7,50 per persoon. Daarbij kunnen gratis kaarten gereserveerd worden voor kinderen t/m twaalf jaar. De kaarten gelden voor een tijdslot van anderhalf uur. Men kan dan niet alleen het chocoladekunstwerk bewonderen, maar ook een film bekijken van de 'making of'. Ook kan er genoten worden van een chocoladefontein en is het recordwerk in miniatuur te koop. De opbrengst van alle activiteiten komt ten goede aan Mercy Ships. Tijdens het chocoladefeest kan men ook meer informatie krijgen over deze organisatie.
Bij de Onderzeebootloods op Heijplaat kan gratis worden geparkeerd. Ook is deze locatie goed bereikbaar met de bus, watertaxi en waterbus.
Voor meer informatie, sponsering en kaartverkoop: www.hetlekkerstewereldrecord.nl.