Rinus de Jong denkt nog niet aan stoppen

Zeilmaker werkt bijna 70 jaar

RIDDERKERK - Zijn knieën protesteren soms, maar aan stoppen met werken wil de 82-jarige Rinus de Jong vooral niet denken. De zeilmaker vindt zijn werk nog veel te leuk. "Daarbij komt dat er niet veel mensen zijn die dit in de vingers hebben. Ik heb een klein bedrijf, maar ze weten me internationaal te vinden."

Rinus leerde op 14-jarige leeftijd het vak bij Taselaar in IJsselmonde, waar hij 2½ jaar bleef werken. Daarna stapte hij over naar zeilmakerij Hamel aan de Oostzijdijk, alvorens zijn eigen bedrijf aan huis te beginnen. In zijn kelder maakte De Jong de eerste jaren vooral huifzeilen voor vrachtwagens. Die kan hij nog altijd gegarandeerd waterdicht vervaardigen, maar de productie van zeilmakerij M. de Jong staat inmiddels op hoger plan. De onderneming, nu een tweemansbedrijf, produceert nu stof- en waterdichte overkappingen voor de bouw en industrie en leverde olieschermen die wereldwijd bij milieurampen gebruikt worden. "Als één van de weinigen kan ik ook nog hoezen voor draaiorgels maken. Die maak ik ook voor orgels in Engeland, want daar hebben ze niemand die dat nog kan" vertelt Rinus. De ondernemer maakt zich daarom wel zorgen dat zijn kennis en vaardigheden verloren dreigen te gaan. "Er is geen school waar je dit kan leren."
Het Scheepvaartmuseum in Rotterdam heeft de zeilmaker reeds benaderd om zijn klassieke werk te leren aan vrijwilligers van het museum. "Ik hoop dat ik dat later nog kan gaan doen, want ik heb het nu nog te druk met mijn bedrijf" zegt Rinus. Tot vier jaar geleden was zeilmakerij M. de Jong (in de jaren zeventig een van de eerste BV's van Nederland) gevestigd aan de Waalhaven. Het bedrijfspand daar werd weg gesaneerd. Dat was reden voor een verhuizing naar bedrijfsterrein Cornelisland in Ridderkerk. Die keus was niet zo verwonderlijk. Rinus de Jong woont al ruim veertig jaar in Rijsoord.