"Wat bezielt de jeugd?"

RIDDERKERK - Na het steekincident tussen de leerlingen van het Gemini College reageerde de politie met een noodkreet. Op de Facebookpagina van de politie Ridderkerk werd een foto geplaatst van inbeslaggenomen messen met de tekst "Wat bezielt de jeugd op het moment? De ene melding na de andere komt bij ons binnen. Jonge mensen die met messen op straat lopen, deze mee naar school nemen en elkaar het leven zuur maken. Waarom??"

De politie spreekt daarnaast over berovingen door jongeren binnen het werkgebied en Rotterdam-Zuid: "Wij hebben de afgelopen weken, maanden al meerdere aanhoudingen verricht, acties gehouden en wapens in beslag genomen…en dit is nog niet genoeg. Daarom zullen wij ons als politie in samenwerking met onze partners nog harder gaan maken om dit geweld te stoppen."
Volgens burgemeester Anny Attema zijn verschillende organisaties, instellingen en deskundigen al enige tijd met elkaar in gesprek om het probleem in kaart te brengen: "Het is een ingewikkeld vraagstuk waarvoor geen eenvoudige oplossing is. Ik roep intussen alle ouders op hun kinderen goed in de gaten te houden, hen hierover te bevragen en met hen hierover in gesprek te gaan. Schroom niet om aan de bel te trekken, bij school, politie, jeugdzorg, waar dan ook. Want alleen zo kunnen we dit probleem tot een oplossing brengen."
Het Gemini College heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in vergroten van de veiligheid. Opgesteld zijn leefregels voor binnen en rondom de school, die kort samengevat neerkomen op respect voor de ander en respect voor de omgeving. Ook zijn er incidentenprotocollen, vertrouwenspersonen, kluisjescontroles en laat de wijkagent zich regelmatig binnen de school zien.
Dat scholieren steeds vaker met messen lopen wordt door de schoolleiding als een "breder maatschappelijk probleem" gezien. Burgemeester Attema is het hiermee eens: ,,Steekpartijen tussen jongeren vinden helaas in verschillende plaatsen van het land plaats. Het is dus inderdaad een breed maatschappelijk probleem. Duidelijk is wel dat ook Ridderkerk getroffen wordt en dat we alle betrokken partijen nodig hebben om dit maatschappelijke probleem op te lossen."