Presentatie over Waalbos

RIDDERKERK - De Natuurvereniging Eiland IJsselmonde organiseert op donderdag 13 februari een presentatie over het Waalbos. Hiervoor uitgenodigd is Jan de Geus, die als projectleider betrokken was bij de totstandkoming van het Waalbos en alles over de ontwikkeling van dit nieuwe natuur- en recreatiegebied kan vertellen.

Het Waalbos te Rijsoord is nieuw groengebied van een flinke omvang. Het beslaat ruim 190 hectare groot. Het is een afwisselend gebied met stukken bos met struweel, waterpartijen met rietoevers en open weidegebied. Er is een beperkt aantal wandel- en fietspaden aangelegd om het gebied te doorkruisen. Aan de oostelijke kant ligt een waterberging van 5.6 hectare. Daar kan bij hevige regenval het water tijdelijk worden geparkeerd. Rondom de oevers van de waterberging is riet aangeplant. Het snel groeiende riet haalt veel voedingsstoffen uit het water wat de waterkwaliteit weer ten goede komt. In een deel van het gebied zorgen Schotse Hooglanders ervoor dat het gebied niet dicht groeit.
De presentatie is in NME-centrum De Groene Draak in Ridderkerk-West. De aanvang is 20.00 uur. De zaal aan de Kastanjelaan 27 gaat om 19.30 uur open. Ook niet-leden van de natuurvereniging zijn van harte welkom. De entree is € 3, inclusief een kopje koffie.