Opbrengst van film voor CliniClowns

RIDDERKERK - Voor de documentaire "Loslaten" is Alfred de Jong uit Ridderkerk vier maanden lang gevolgd door een filmploeg. Hij werkt als anesthesieverpleegkundige in het Franciscus Gasthuis in Rotterdam, maar is daarnaast op veel fronten sportief actief. Als uitlaatklep voor het soms zware en emotionele werk mag hij graag zeilen en duurlopen. Ook draait hij zijn hand niet om voor blowkarten en snowboarden. Al die sportiviteit zet Afred graag in voor de CliniClowns. De filmvertoning tijdens het Sportfilmfestival in Rotterdam moet hiervoor ook geld opleveren

Ruim vier maanden werd Alfred de Jong voor de film gevolgd om een zo waarheidsgetrouw beeld neer te zetten van zijn leven. Er werd gefilmd bij zijn werk op de operatiekamer en zijn successen als catamaranzeiler en andere sportieve activiteitenDe filmmakers gingen met hem mee voor de Ronde van Texel, de Hellendoornse Mudrun, het blowkarten op Texel en het snowboarden in de Alpen. Ook werd Alfred gefilmd tijdens zijn vele looptrainingen over de Rotterdamse bruggen en de marathon van Rotterdam.

Rode neuzen
Het reizen en alle acties voor deze productie hebben veel geld gekost, maar dat is niet ten koste gegaan van de opbrengst. Daar wordt heel precies op gelet" zegt de hoofdpersoon, die ook met deze productie geld in het laadje wil brengen voor de CliniClowns.
Zo zullen alle aanwezigen in het theater waar de film wordt getoond van Alfred bij binnenkomst een rode neus op krijgen. Die clownsneus mogen de bezoekers houden als ze weer weggaan, maar ze moeten dan wel € 50 betalen. Ter plaatse zal Alfred het hele bedrag geven aan de directeur van de CliniClowns.
Filmproducent On Air Media, die vorig jaar met een film over de Volvo Ocean Race het Sportfilmfestival won, maakt dit jaar een goede kans om opnieuw deze prestigieuze prijs te winnen. Met de pitchfilm (heel korte weergave) werd al gewonnen.
Op 15 april is "Loslaten" een van de drie overgebleven films waaruit de winnaar wordt gekozen.