Poen de Wijs bij het maken van zijn laatste werk

Steendrukkunst bij Studio Imspa

RIDDERKERK - Studio Imspa presenteert van 15 februari t/m 15 maart de thema-expositie "Steendrukkunst door Poen de Wijs and friends". Te zien in de Ridderkerkse galerie is lithografie van de in 2014 overleden kunstenaar en zijn collega-vrienden, die de geheimen van deze techniek met hem deelden.

Naast het beoefenen van de steendrukkunst uitte Poen de Wijs zich ook in olieverf, acryl en aquarellen. Veel mensen hebben zijn werk gezien op platenhoezen van muziekgroep Flairck, schilderijen van Mini en Maxi en poppenkunstenaar Fred Delfgauw. Naast het werk van Poen de Wijs, zijn er bij Imspa steendrukken te zien van zijn eerste vrouw Marion van Nieuwpoort en ook door hen gezamenlijk gemaakt werk. Ook van de meester steendrukker Ernst Hanke zijn fantastische afbeeldingen te zien. Andere kunstenaars die vertegenwoordigd zijn met litho's, zijn Hans vanhorck, Giuseppe Fioroni, Gene Pompa, Luigi Piccioni en Toos van Holstein. Aan de hand van het maken van een litho door Toos, is een beschrijving gemaakt van het ontstaan van de steendruk. Een uitgebreide uitleg van het maken van een lithografie wordt tijdens de expositie gegeven, vergezeld door audio visuele beelden.
De opening van de expositie wordt op zondag 16 februari om 15.00 uur verricht door Meg den Hartog, een oud-leerling van Poen. Op 15 februari is er een preview van 14.00 tot 17.00 uur. Andere bezoekmogelijkheden zijn daarna gedurende de expositieperiode op donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Bezoek tijdens de avonduren is mogelijk op afspraak: 0180 415969 / 06 5326 8995. De galerie van Studio Imspa is gevestigd aan de Scheepmakerstraat 23. Website: www.imspa.com.