Tine Dolk heeft een band gekregen met veel klanten

35 jaar Breierij Uniek

RIDDERKERK - Met haar moeder startte Tine Dolk 35 jaar geleden Breierij Uniek in Ridderkerk. Moeder en dochter breiden toen ook op bestelling, maar de vraag was groter dan ze met hun naalden aan konden. Gebleven is het winkeltje met materialen voor breien, haken en borduren.

"Met veel klanten deel ik lief en leed. Je bouwt echt een band op met mensen die hier al jaren komen" vertelt Tine. "Onlangs is een van mijn trouwste klanten overleden. Een dame die 35 jaar lang dezelfde wol kocht voor het breien van sokken. Dat moest ik altijd speciaal voor haar bestellen."

Breien is hip
Toch is het niet zo dat de klandizie van Uniek alleen maar vergrijst. Nieuwe en jonge klanten weten de weg naar de breierij ook te vinden. "Breien en haken zijn hip. De boeken van Arne & Carlos en Bobbi Eden zijn populair en nodigen uit om zelf aan de slag te gaan."
Ook de keus aan breigarens is niet te vergelijken met Uniek bij de start te bieden had. Er zijn bovendien duurzame opties bijgekomen. Zo heeft het huismerk Katia nu ook katoenwol dat voor de helft bestaat uit gerecycled plastic en biologische garens met zeewier. "Als ik met vakantie ben neemt mijn jongste dochter Irene de winkel waar. En wat heel grappig is, is dat zij garens verkoopt, die ik "vergeet" te laten zien of aan te bieden. Zoveel is er dus."
Breierij Uniek (Benedenrijweg 32) is alleen op de ochtenden geopend op dinsdag t/m zaterdag van 9.30 tot 13.00 uur. Andere tijden zijn op afspraak mogelijk: 0180-430454.