Door politie in beslag genomen messen

Messenverbod in de APV

RIDDERKERK - Ridderkerk gaat een messenverbod en de mogelijkheid van preventief fouilleren in de APV opnemen. De gemeenteraad stemde donderdagavond bijna unaniem in om deze regels aan de plaatselijke verordening toe te voegen.

De breed gedragen motie vormde het slotstuk van een interpellatie, die door Partij 18PLUS was aangevraagd naar aanleiding van de steekpartij op 31 januari jl. Fractievoorzitter Lucien Westbroek verwacht daadkracht van de burgemeester en wil met een messenverbod een middel geven om te kunnen optreden. "Een wondermiddel is het zeker niet, maar een middel is het wel. En we willen alle middelen aangrijpen om iets te kunnen doen tegen deze zeer zorgwekkende trend" zegt hij over het groeiende messenbezit onder jongeren.
Voorafgaand aan de raadsvergadering gingen twee verschillende moties rond, die op initiatief van Leefbaar Ridderkerk in elkaar werden geschoven.  Uit de koker van Leefbaar komt ook het inzetten van preventief fouilleren in gebieden die de burgemeester hiervoor kan aanwijzen als risicogebied. "Het is niet normaal om messen bij je te hebben" stelt Leefbaar-fractievoorzitter Karin Kayadoe. Raadsbreed wordt er zo over gedacht. "Kinderen van elf horen te spelen met Lego, niet met messen" aldus CDA-raadslid Victor Mijnders.
Ook Björn Ros (GroenLinks) kan zich vinden in een messenverbod, maar hij vindt preventief fouilleren een stap te ver. Hij stemde daarom tegen. Farahnaz Fräser (D66) heeft ook haar bedenkingen. Zij ziet het vooral als "symboolpolitiek".
Burgemeester Attema is het hier niet mee eens: "Symboolpolitiek? Het kan me geen klap schelen hoe dit genoemd wordt. Ik vind dat we alle middelen moeten aangrijpen om dit te stoppen. Steeds meer jongeren dragen messen bij zich en ze deinzen er niet voor terug om ze te gebruiken ook."