Help Eens Een Handje van nu: v.l.n.r. Bram Alblas, Kees Sanders, Ger Schilt, Marcus Aardoom, André van der Linden met daarvoor Henk Dokter, Bert van der Heijden en Piet Kreuk

45 jaar Help Eens Een Handje

RIDDERKERK - Dit jaar is het 45 jaar geleden dat Help Eens Een Handje voor het eerst van zich deed spreken in Ridderkerk. Na een missverkiezing ten bate van de gehandicaptensport in 1975 bij dansschool Jaap van der Graaf was een comité geboren voor steun aan lokale goede doelen.

Van de mannen van het eerste uur (Wieger Dam, Jan de Jong, Rinus Lagendijk, Sjaak van der Linden, Piet Postma en Leo Schoots) zijn alleen Piet de Bilde en Ger Schilt nog in leven. Laatstgenoemde heeft ook alle jaren van HEEH actief meegemaakt. De eerste jaren blies het al snel met Gerrit Fraanje (†) uitgebreide comité flink van de toren met 'de Nacht van Ridderkerk' en artiesten van naam, waarmee geld verdiend werd onder meer de eerste dierenambulance, vakanties voor mindervaliden en een hertenkamp in het Lohmanpark. Het comité bleef zo jaarlijks van zich spreken met grote en kleine giften.
Met de crisis van de jaren tachtig kwamen ook de activiteiten van HEEH op een laag pitje te staan. Omdat er weinig te bedelen was bij het lokale bedrijfsleven viel het comité stilaan uiteen. Op initiatief van Leo Schoots werd het comité in 1991 nieuw leven ingeblazen. Naast zes oorspronkelijke leden traden Marcus Aardoom, Jan van Es (†), Jaap van Dijk (†), Gerard Hagendijk en Kees Sanders toe. Het hernieuwde comité zette zich o.m. in voor een seniorenrestaurant, een volière voor de kinderboerderij en opnieuw een dierenambulance.
Door de sterfgevallen en de verhuizing van Schoots naar Cuijk bleven er uiteindelijk vier leden over. Uitbreiding van het inmiddels tot stichting omgevormde comité was in 2010 hoogst noodzakelijk. Nieuwe krachten werden gevonden in Bram Alblas (penningmeester), Henk Dokter, Bert van der Heijden, André van der Linden (secretaris) en Piet Kreuk.
Het comité heeft een mooie traditie opgebouwd met de truckersrit (dit jaar voor de 24ste keer) en het winterfeest (15 keer) voor verstandelijk beperkten. "Allemaal mogelijk gemaakt dankzij onze sponsors. Alleen kunnen we niks" onderstrepen de leden.