De trekkers van de Botterhof met (rechts) wethouder Oosterwijk

Buurtbelang als motor achter bouwplan

RIDDERKERK - Op de plek waar het allemaal moet gebeuren werden vorige week de bouwplannen gepresenteerd voor "de Botterhof" in Ridderkerk. Op de plaats van het voormalige schoolgebouw van de Botter aan de Windmolen komen 18 appartementen. Dit bouwplan is een initiatief van de stichting Buurtbelang Drievliet.

Tot twee keer toe had de gemeente andere ideeën voor deze locatie. Omwonenden kwamen hier tegen in verzet. Wethouder Martin Oosterwijk gaf de stichting vorig jaar de kans om zelf met een plan te komen. De bewonersgroep moest binnen zes maanden tot een compleet alternatief plan komen. "Normaliter vertelt de gemeente wat er op zeker moment met zo'n locatie gaat gebeuren. Dat is maar al te vaak gebaseerd op een politiek korte termijnvisie. Maar in ons geval komt de buurt met een plan, waarvan zij vindt dat het bijdraagt aan de leefbaarheid en vitaliteit voor de komende 50 jaar" sprak stichtingsvoorzitter Gert Koppen bij de presentatie van het plan. Met de buurt werden verschillende plannen van drie architecten besproken. De keus viel uiteindelijk op een hofje van Abrahamse de Kock Architecten, dat gerealiseerd zal worden door Van Nes Vastgoed met financiering van Holtburgh. De appartementen worden in twee bouwlagen gerealiseerd, opgesplitst in drie blokken. De bouwhoogte is lager dan de omliggende bebouwing. De woningen worden duurzaam gebouwd. Dat betekent niet alleen gasloos. "We hebben gekozen voor houtskeletbouw in plaats van beton en staal. Ook dat is duurzamer" merkt architect Bertus de Kock op. De verkoop van de woningen is nog niet gestart. Belangstellenden kunnen zich al wel melden bij makelaardij Van der Giessen & Van Herk.