Marion Schoenmaker bij een eerdere opvoering van
Marion Schoenmaker bij een eerdere opvoering van "De lange arm van Sobibor"

Start van 75 jaar vrijheid met persoonlijk verhaal

RIDDERKERK - Op woensdag 4 maart vindt de opening plaats van '75 jaar vrijheid in Ridderkerk'. Dat gebeurt met een lezing van Marion Schoenmaker in de bibliotheek. Alle belangstellenden zijn welkom vanaf 18.30 uur.

Burgemeester Anny Attema zal de avond om 18.50 uur open. Daarna doet mevrouw Schoenmaker haar verhaal onder de titel "De lange schaduw van Sobibor".
Marion, al vele jaren inwoonster van Ridderkerk, is in 1942 in Amsterdam als Marion van Straten in een Joods gezin geboren. Haar ouders staan haar in 1943 af om onder te duiken. Marion komt bij pleegouders in Naaldwijk terecht. Naar mate ze ouder wordt ontdekt ze wie zij werkelijk is en wat er met haar familie in de oorlog is gebeurd. De lezing duurt ongeveer een uur. Aansluitend is er een hapje en een drankje en kan men vanaf 20.15 uur met elkaar in gesprek.

In theater
Net als vijf jaar geleden wordt "De lange schaduw van Sobibor" op 22 en 23 april als voorstelling in theater Het Plein opgevoerd voor leerlingen van de groepen 7 en 8. Het verhaal van Marion Schoenmaker wordt bij deze productie tot leven gebracht met gedichten, gedachten en muziek door theater In Feite. Geprojecteerd worden foto's uit het familiealbum van Marion, gecombineerd met foto's uit de oorlog.

Soldaat van Oranje
Voor leerlingen van de groepen 5 en 6 komt Dirk van den Brand, acteur uit de musical "Soldaat van Oranje", vanaf maart bij de Ridderkerkse scholen langs. Hij komt vertellen hoe het is om in een musical te spelen en hoe je in tijden van oorlog omgaat met vriendschap en keuzes maken.