Dierenbuddy Jessica helpt met het uitlaten van Dyna

Dankbaar voor hulp van Dierenbuddy

RIDDERKERK - De dierenbuddy's van de Dierenbescherming doen waardevol werk. Met de hulp van onze dierenbuddy's hoeven ouderen en chronisch zieken geen afscheid te nemen van hun geliefde huisdier, omdat ze er minder goed voor kunnen zorgen. Zo voorkomen we eenzaamheid én dierenleed. Ook mevrouw Dekker uit Ridderkerk heeft heel veel aan haar Dierenbuddy. Hondje Dyna wordt drie avonden in de week uitgelaten door dierenbuddy Jessica, die wandelingen zijn voor iedereen heel waardevol. We bezoeken mevrouw Dekker bij haar thuis, waar op dat moment ook Jessica aanwezig is.

Dyna kwam in het leven van mevrouw Dekker nadat haar eerdere hondje van 16 jaar overleden was. De echtgenoot van mevrouw Dekker wilde graag opnieuw een hond omdat hij het gezelschap zo miste. Ondanks dat het echtpaar na lang wikken en wegen besloten had om dit niet te doen, kwam Dyna bij toeval op hun pad. Dyna had op tweejarige leeftijd een nieuw veilig thuis nodig en die plek konden de Dekkers haar bieden. Juist toen het besluit genomen was om Dyna een fijn thuis te geven, brak mevrouw haar heup en moest een tijdlang revalideren. Dyna ging ondertussen dagelijks met meneer op de scootmobiel op pad en werd zodoende 10 jaar lang een populair duo in de buurt.

Man overleden
Helaas kwam de heer Dekker afgelopen jaar na een kort ziekbed te overlijden en sindsdien staat mevrouw er alleen voor. Door dit zware verlies betekent Dyna nog meer voor haar en koestert ze deze mooie erfenis van haar man. Natuurlijk moest er wel het een en ander voor Dyna geregeld worden omdat de tochtjes met het baasje op de scootmobiel voorbij waren. Mevrouw heeft blijvend letsel aan haar val overgehouden en loopt momenteel met een rollator. Alleen de deur uitgaan zit er helaas niet in. Dyna wordt nu door haar dochter, buren en dierenbuddy Jessica volgens een vast schema uitgelaten.

Meer dan geweldige hulp
Als we mevrouw Dekker vragen wat Dyna voor haar betekent, is het overduidelijk dat deze twee samen moeten blijven: "Dyna is mijn alles, een waardevolle en liefdevolle erfenis van mijn man. Ik koester dit dan ook en ben heel blij dat Dyna nu ook de nodige zorg krijgt die ze verdient. Dyna is mijn steun en toeverlaat, zonder Dyna is mijn leven niet compleet."
Mevrouw Dekker heeft héél veel waardering voor Jessica, het voelt bijna als familie. Ondanks kou en regen komt zij drie keer per week 's avonds na haar werk langs om Dyna uit te laten. "Dierenbuddy Jessica is een méér dan geweldige hulp! Een echte aanrader voor andere ouderen of zieke mensen die in een vergelijkbare situatie zitten", aldus mevrouw Dekker.

Waardevol
Jessica combineert haar werk als Dierenbuddy met een betaalde baan. En dat is naar eigen zeggen heel goed te doen. "Ik vind het heel leuk om Dierenbuddy bij mevrouw Dekker en Dyna te zijn, we hebben echt een klik en ik voel dat ik iets tastbaars kan doen voor beiden. Ook vind ik het erg bijzonder dat ik geregeld buiten herkend word door mensen in de omgeving. 'Dat is toch dat hondje van de scootmobiel?' Het is erg waardevol dat je als Dierenbuddy zoveel kan betekenen voor mensen in je eigen omgeving! Ik ga 's avonds met een goed gevoel naar Dyna en kom er zeker ook met een goed gevoeld weer vandaan. Ik merk dat het gewaardeerd wordt."

Zelf ervaren
Jessica is zo enthousiast dat ze mensen die twijfelen om ook Dierenbuddy te worden, aanbiedt om een keer met haar mee te lopen. Zo kan men het werk van een Dierenbuddy zelf meemaken en ervaren hoeveel je voor mens en dier kunt betekenen.
Interesse om Dierenbuddy te worden? Of heb je zelf een hulpvraag? Stuur een mail naar dierenbuddy.rotterdam@dierenbescherming.nl.