Ontreddering bij RVVH in de 85ste minuut

Geduldig FC Eindhoven in slotfase langs RVVH

Sport

RIDDERKERK - Voor zowel RVVH als FC Eindhoven was het zaterdag een wedstrijd van belang. Eindhoven doet mee om het landskampioenschap en RVVH wil aansluiting houden met nationale top van het vrouwenvoetbal. Geduldig wachtte Eindhoven op de treffer waarvan ze wisten dat die zou komen. Door een 0-1 overwinning staat de ploeg nu op een gedeelde eerste plaats.  RVVH likt de wonden en maakt zich op voor een goede finale van deze competitie.

Andrew Thomas en zijn assistent Jacco Been hadden het strijdplan voor de wedstrijd tegen FC Eindhoven goed voorbereid. De lessen uit de twee uitwedstrijden die RVVH dit jaar in Eindhoven speelden werden omgezet in een tactisch plan.  Dat plan werd op het allerlaatste moment nog bijgesteld door Thomas omdat hij door ziekte en blessures op het laatste moment nog de nodige speelsters moest missen. Thomas moest zelfs zijn enige wissel al na een half uur inzetten. Topspits Sharella Hunt kon niet verder en werd vervangen door Fu-sang Pott.

FC Eindhoven startte sterk maar het compacte middenveld van RVVH hield stand. Na een minuut of twintig kropen de Ridderkerkers uit hun schulp en kozen regelmatig de aanval. Beiden ploegen konden echter niet gevaarlijk worden. RVVH speelde vooruit maar vaak zonder een  doordacht idee. Eindhoven bleef geduldig de bal rond spelen in afwachting van een kans om RVVH te verrassen. Die kans kwam er niet in de eerste helft zodat de rust zonder doelpunten werd bereikt.
Na rust een zelfde beeld. Eindhoven wist inmiddels dat directe concurrent en koploper Saestum had verloren van DTS Ede en bij winst gelijk zouden komen met de koploper. Toch zocht Eindhoven niet de aanval maar bleef het geduldig als een leeuw op haar prooi loeren. Beide ploegen zochten wel de aanval maar echt gevaarlijk werd het niet. Pas het laatste kwartier ontbrandde er een strijd waaruit bleek dat FC Eindhoven de winst wel wilde pakken. Met een schot op de binnenkant van de paal en een zestal corners kantelde de wedstrijd naar de Brabantse zijde. Toen iedereen dacht dat het wel eens een gelijkspel zou kunnen worden sloeg Eindhoven in de 85ste minuut toe uit een corner. De corner werd eerst afgeslagen maar alsnog door Aniek Schepens ingeschoten.  Via een RVVH verdedigster verdween de bal in Ridderkerks doel.
RVVH had de kracht en de tijd niet meer om te strijden voor een gelijkspel zodat de gasten uit Eindhoven zich nu gedeeld koploper van de topklasse mogen noemen.  Voor RVVH rest de strijd om de vierde plaats. Dat wordt nog niet makkelijk. Volgende week staat de regerend landskampioen DTS Ede te wachten.