Ingezonden mededeling

Verhitte woningmarkt Ridderkerk

De woningmarkt lijkt sinds eind 2019 wat te kalmeren in grote steden als Amsterdam, Utrecht in Rotterdam. Uit onderzoek van De Hypotheker blijkt echter dat in middelgrote steden de verhitting pas net begint. Zo wijken veel woningzoekenden vanuit Rotterdam uit naar onder andere Ridderkerk, Barendrecht en Dordrecht. Met alle gevolgen voor de huizenprijzen van dien.

Betaalbare woningen ook in Ridderkerk schaarser

De afgelopen 1,5 jaar stijgt de gemiddelde woningprijs in gemeente Ridderkerk gestaag. In de randgemeenten van Rotterdam is namelijk een woningtekort doordat de vraag vele malen groter is dan het bestaande aanbod. Een oplossing is het bouwen van nieuwe woningen, zoals de Riederkercke. Echter zijn de uitbreidingsmogelijkheden in Ridderkerk beperkt. Daar komt nog bij dat bouwmaterialen en personeel tegenwoordig flink aan de prijs zijn. Dit wordt deels doorberekend in de huizenprijzen, waardoor men voor een nieuwbouwwoning gemiddeld €400.000,- betaalt. Zeker voor starters is dit bedrag te hoog, maar ook middeninkomens zijn de dupe van deze hoge woningprijzen. Ook staan er verschillende nieuwbouwprojecten in Zuid-Holland op de tocht door het stikstofbesluit. Wat kan men als starter zelf allemaal doen?

Mogelijkheden voor starters

Gemeente Ridderkerk helpt starters op de woningmarkt door deze de mogelijkheid te bieden om net een beetje extra geld te lenen met de Starterslening. Hierdoor wordt het wellicht toch mogelijk om die ene woning te kopen. Dit is een aanvullende lening die bovenop de normale hypotheek komt voor de aanschaf van het eerste woonhuis. Met de lening is het bijvoorbeeld mogelijk om het verschil te overbruggen tussen de maximale hypotheek en de vraagprijs van de woning. De hoogte van de lening is afhankelijk van het inkomen en het eigen vermogen. Daarnaast gelden er een aantal voorwaarden. Zo moet men minimaal één jaar woonachtig en ingeschreven staan op een adres in gemeente Ridderkerk of moet men in de voorgaande tien jaar minimaal zes jaar achter elkaar in Ridderkerk hebben gewoond. Ook valt de lening alleen te gebruiken als de verwervingskosten van een woning niet hoger zijn dan  €290.000,-. In de eerste drie jaar wordt er nog niet afgelost op deze Starterslening, waardoor het een stimulans biedt aan starters.

Maximale hypotheekbedrag verhogen

Er zijn een aantal dingen die starters zelf kunnen doen om het maximale hypotheekbedrag te verhogen. Allereerst is het belangrijk om geen (of zo laag mogelijke) schulden te hebben. Ga dus sim only vergelijken en doe een duur telefoonabonnement de deur uit, los af op de studieschuld en probeer andere kortlopende schulden af te lossen. Ook kan het helpen om gebruik te maken van een overlijdensrisicoverzekering. Hierdoor is het risico voor de bank minder groot en zijn geldverstrekkers in enkele gevallen bereid een hoger bedrag te verstrekken. De NHG-hypotheek (Nationale Hypotheek Garantie) is ook een zeer populaire keuze om de maximale hypotheek te verhogen.