Op 27 april rijden er geen versierde vrachtwagens in Ridderkerk

Truckersrit op Koningsdag gaat niet door

RIDDERKERK - De Truckersrit van Stichting Help Eens Een Handje in Ridderkerk gaat dit jaar niet door. De organisatie heeft besloten om het feest met de vrachtwagens op Koningsdag te schrappen nu er veel onzekerheden zijn door het coronavirus.

Help Eens Een Handje wil allereerst geen enkel risico lopen de doelgroep. "Het zijn toch kwetsbare mensen met over het algemeen een wat zwakker gestel. Zelfs als over een paar weken de overheidsmaatregelen zouden worden teruggedraaid zijn de risico's nog niet weg" zegt Bram Alblas van Help Eens Een Handje. "Wij willen geen enkel risico lopen op een besmetting van deelnemer, chauffeur, vrijwilliger of begeleider, door welke oorzaak dan ook. Vooral deelnemers en chauffeurs zitten dan toch een paar uur bij elkaar in een kleine ruimte." Het stichtingsbestuur besloot daarom afgelopen vrijdag om een streep te zetten door de jaarlijkse rit voor verstandelijk beperkten. Ook als de overheid de seinen weer op groen zet, vreest de organisatie voor afzeggingen door tehuizen en/of transportbedrijven. "Als bedrijven afzeggen komen we vrachtwagens tekort en als ouders of tehuizen de deelnemers liever thuis houden rijden we met lege auto's.  Daar komt bij dat we niet weten of de overheid met nog meer maatregelen komt of de huidige maatregelen verlengt. Als we op het laatste moment moeten afblazen hebben we veel kosten gemaakt die we niet terugkrijgen. Daarom hebben we nu in een vroeg stadium besloten om er dit jaar niet door te gaan. Jammer, want we waren ook al bezig met de voorbereidingen voor de 25ste truckersrit volgend jaar. Dat wordt dus ook een jaar later."