Jan Peter Teeuw bewerkte vaderlandsliederen
Jan Peter Teeuw bewerkte vaderlandsliederen Foto: Sjaak Verboom

Muziek voor Oranje

RIDDERKERK - De viering van "75 jaar bevrijding" heeft organist en componist Jan Peter Teeuw geïnspireerd tot het schrijven van nieuwe bladmuziek. De Ridderkerker maakte bewerkingen voor fluit en orgel van vaderlandse liederen, die zijn gebundeld onder de titel "In naam van Oranje". Voor concertuitvoeringen schreef hij er ook trompetpartijen bij.

Teeuw maakte voor deze Oranjebundel bewerkingen van "In een blauwgeruite kiel", "Gelukkig is het land" en "In naam van Oranje", aangevuld met een medley van vaderlandse liederen met delen van "O dierpaar plekje grond", "O Heer' die daer" en "Merck toch hoe sterck". De musicus schreef dit voor orgel en fluit, maar deze muziek kan ook worden uitgevoerd met piano en een ander solo-instrument. Een of twee trompetten daarbij zijn optioneel. "Mijn ervaring is namelijk dat er bij 'oranjeconcerten' nogal eens gebruik gemaakt wordt van koperblazers. Daarom zijn er losbladig ook partijen meegeleverd voor twee trompetten (genoteerd in Bes). Deze partijen zijn als aanvulling op de basisbezetting te gebruiken. In alle gevallen speelt de eerste trompet de melodie c.q. het leidende motief, en de tweede trompet een tegenstem. Wanneer er dus maar één trompet beschikbaar is, kan de tweede trompetpartij probleemloos komen te vervallen" stelt de componist. De trompetpartijen kunnen ook met andere instrumenten gespeeld worden.
De bundel kost € 16,95 (inclusief losbladige fluitpartij en losbladige trompetpartijen). Bestellen kan via: www.janpeterteeuw.nl.