ingezonden mededeling

Maatregelen toenemend autoverkeer

Om de leefbaarheid te verbeteren, neemt Ridderkerk de komende jaren diverse maatregelen om het autoverkeer in de kern te verminderen. Deze maatregelen zijn te vinden in het Mobiliteitsplan Ridderkerk. Zo krijgen onder andere fietsers en het openbaar vervoer ruim baan, wordt de maximumsnelheid in straten en op wegen omlaag gebracht en worden er parkeerplaatsen geschrapt.

Snelheid omlaag op diverse wegen

De maximumsnelheid op verschillende wegen rondom Ridderkerk gaat waarschijnlijk omlaag. Zo wordt er momenteel een onderzoek uitgevoerd naar de Rotterdamseweg door de gemeente in samenwerking met waterschap Hollandse Delta. Voor de doorgaande route langs Ridderkerk geldt momenteel een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Waarschijnlijk wordt dit teruggebracht naar 70 kilometer per uur. Aan een nieuw ontwerp van de weg valt te zien dat de gemeente ruimte maakt voor een nieuw fietspad in twee richtingen en dat er meer groen langs de kant komt. Daarnaast wordt het aantal oversteken verminderd en worden de oversteken die overblijven verbeterd. Niet alleen voor de Rotterdamseweg geldt dat de snelheid omlaag gebracht gaat worden. De Geerlijn, Benedenrijweg, Ringdijk en de Noordenweg krijgen ook te maken met een verlaging van de snelheid. Daarnaast krijgen meer straten een 30 kilometer-status en worden er maatregelen genomen waardoor automobilisten zich ook aan de maximumsnelheid van 30 kilometer houden.

Meer ruimte voor de fiets

In het centrum van Ridderkerk moeten er vijftig parkeerplaatsen wijken om ruimte te maken voor fietsers. Ook draagt dit bij aan de wens van de gemeente om de verkeersveiligheid en de openbare ruimte te verbeteren. Zo komt er ook bij winkelcentra in het centrum en in andere Ridderkerkse wijken meer ruimte om de fiets te parkeren. Ook komen er steeds meer oplaadpunten bij voor de elektrische fiets. Het valt zeker aan te raden om een elektrische fiets te kopen als inwoner van Ridderkerk. Het is namelijk eenvoudig om ook langere afstanden te fietsen en er komen steeds betere faciliteiten voor fietsers terwijl het autorijden ontmoedigt wordt. Een elektrische fiets is voor veel mensen wel een flinke investering, maar men rijdt hier een stuk goedkoper op dan bijvoorbeeld op een bromfiets of in een auto. Als er geen budget is voor een e-bike is het altijd een mogelijkheid om het geld te lenen. Hoeveel kan ik lenen? Dat checkt men eenvoudig online voor de beste voorwaarden en laagste tarieven. Voor minima zijn er af en toe acties in Ridderkerk, bijvoorbeeld door de Kledingbank Ridderkerk. Het college van gemeente Ridderkerk vindt een goede bereikbaarheid van Ridderkerk zeer belangrijk. Daarom stimuleert de gemeente mobiliteit door fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer meer ruimte te bieden. Niet-noodzakelijke autoverkeer wordt hierbij beperkt.

Voordelen van fietsen

Er zitten vele voordelen aan fietsen. Niet alleen is het een stuk beter om de fiets te pakken voor het milieu, maar ook is fietsen een uitstekende methode om conditie en weerstand te verbeteren, gewicht te verliezen en beter te slapen. Vaak is fietsen ook nog eens een stuk sneller, afhankelijk van de woon-werk afstand. Door regelmatig te fietsen, bijvoorbeeld naar het werk, wordt men een stuk gezonder. Mensen die regelmatig bewegen hebben namelijk minder last van een hoge bloeddruk, obesitas, diabetes, sommige vormen van kanker en hart- en vaatziekten.