De voorbereidende werkzaamheden zijn in volle gang

Salem kan beginnen met bouwen en renoveren

RIDDERKERK - Na ruim vier jaar van plannen maken staat de nieuwbouw en renovatie van Salem in Ridderkerk op punt van beginnen. Mogelijk nog deze maand kan er worden geheid. De voorbereidende werkzaamheden zijn reeds gestart.

Ten behoeve van de bouw zijn de afgelopen weken al een gas- en waterleiding verlegd en is een deel van de waterpartij afgegraven. Daarna kon gestart worden met het graven van de eerste bouwputten en de aanleg van tijdelijke parkeerplaatsen. "Gedurende de bouw willen we de buurt zo min mogelijk tot last zijn. Daarom willen we het ook niet met minder parkeerruimte doen. Sterker nog, we zorgen nu voor meer plekken" zegt bestuurder Thijs Wijzenbroek. Hij is blij dat de verbeterplannen van Salem nu daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden. Het in 1994 gebouwde verpleeghuis had al eerder willen afrekenen met één- en tweepersoonskamers zonder eigen sanitair. "Die voorzieningen en meer privacy kunnen we voor 30 bewoners niet bieden. Die situatie kunnen we nu verbeteren. Het worden comfortabele appartementen van 45 vierkante meter met sanitair. Nu hebben we bewoners die het moeten doen met 20 vierkante meter, zonder eigen douche" vertelt Wijzenbroek.
De nieuwbouw en renovatie brengt niet alleen winst voor deze groep. Voor de 90 bewoners met psychogeriatrische problematiek worden woongroepen voor zeven tot acht personen gecreëerd. Hun ruimere appartementen en gezamenlijke huiskamers worden gerealiseerd in drie vleugels van twee verdiepingen.

Ruimer voor iedereen
De huisvesting voor pg-bewoners wordt gerealiseerd met nieuwbouw voor vier woongroepen en renovatie van twee bestaande vleugels. Eén vleugel wordt gesloopt om nieuwbouw voor de somatiek mogelijk te maken. Voor de 83 somatische bewoners wordt nieuwbouw gerealiseerd met gebouwen van drie en vier verdiepingen. Ook de palliatieve zorg krijgt nieuw onderdak voor drie tot vijf plaatsen. "Het wordt ruimer voor iedereen. Qua verpleegplaatsen breiden we niet uit" benadrukt de heer Wijzenbroek.
Salem had de nieuwbouw al in volle gang willen hebben. Omwonenden kwamen echter tegen de eerste bouwplannen in verzet. Het lukte de partijen aanvankelijk niet om op één lijn te komen. Aan de bezwaren werd met verschuivingen en aanpassingen tegemoetgekomen.
"We praten de buurt nu steeds bij. Recent hebben we een avond gehad over de fasering van de bouw en de inrichting van het bouwterrein. Afgesproken is dat we de bewoners voortdurend informeren. De bouw zal gepaard gaan met overlast, maar we willen de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk beperken" stelt de heer Wijzenbroek.
Ook het personeel van Salem staat in de bouwperiode voor een uitdaging. Er zijn vijf werkgroepen gevormd die alles in goede banen moeten leiden. Eén werkgroep richt zich op de tijdelijke huisvesting en (toekomstige) interne verhuizingen: "We willen voor onze bewoners niet inleveren op de zorg en hetzelfde comfort blijven bieden. Mensen die nu een eenpersoonskamer hebben komen niet tijdelijk op een tweepersoonskamer."
Het bouwplan van Salem wordt in drie fasen gerealiseerd. Het komende jaar verrijzen de vier verdiepingen voor somatische bewoners en een gebouw van twee verdiepingen voor pg-groepen. Dit krijgt in de zomer van 2021 een vervolg met de sloop van een vleugel en drie verdiepingen nieuwbouw voor drie woongroepen somatiek. Gelijktijdig wordt een vleugel gerenoveerd voor vier pg-woongroepen. In de zomer van 2022 tot begin 2023 kan de laatste renovatie van een pg-vleugel uitgevoerd worden.