Salem maakt zich op voor een nieuw oratorium

Nieuw oratorium laat Petrus als mens zien

RIDDERKERK - Het Ridderkerkse interkerkelijk koor Salem komt dit jaar met een nieuw oratorium. Met het Petrusoratorium "Voorman aan de leiband" brengt het koor opnieuw een eigen productie met tekst van ds. Martin de Geus en muziek van dirigent Dirk Zwart.

Het is het vijfde oratorium van de hand van dit duo. Na de koorwerken met de verhalen van Abraham, Daniël, Ezechiël en Jona is het eerste keer dat voor een verhaal uit het Nieuwe Testament is gekozen. Verantwoordelijk voor die keuze is tekstdichter Martin de Geus, die veel van zichzelf herkent in Petrus. "Geen uitgesproken leider, maar wel een bruggenbouwer" zegt de predikant.

Strijkorkest
Het Petrusoratorium wordt muzikaal rijker dan de voorgaande oratoria. Dirigent en componist Dirk Zwart schreef er dit keer ook partijen bij voor een strijkorkest. Speciaal voor de uitvoering wordt een gelegenheidsorkest gevormd. Verder is muziek geschreven voor orgel, piano, fluit en hobo. Solozangpartijen zijn er voor een tenor, "de Petrus" in het oratorium. Ook de vrouw van Petrus en zijn schoonmoeder worden zingend ten tonele gevoerd. "Ik wil Petrus graag als een gewoon iemand laten zien. Hij ging meer dan eens op z'n bakkes en kent aarzeling als hij voor nieuwe dingen werd gesteld. Het is best wel verbazend dat deze apostel door Jezus werd gekozen als rots voor de fundering van de kerk. Er waren andere discipelen met voorbeeldiger gedrag" stelt De Geus.
In het oratorium komt het allemaal voorbij: Petrus die twijfelt als hij met Jezus over water loopt, Petrus die Jezus driemaal verloochent en Petrus die visser van mensen werd.

Gastleden
Net als bij de voorgaande oratoriumwerken zal Salem versterkt worden met gastleden. Zij kunnen als niet-lid van het koor meedoen aan de repetities en de première. Hiervoor hebben zich op dit moment vijftien mensen aangemeld, waaronder zangliefhebbers uit Den Haag, Sleeuwijk en zelfs Eindhoven. "Om het gewenste volume te hebben moeten er nog wel vijf tot tien bij komen" zegt Joke Bok, voorzitter van Salem. Het koor kan zelf vandaag de dag 45 leden op de been brengen.
De eerste uitvoering van "Voorman aan de leiband" staat op de kalender voor zondag 6 september. Dan is ook de afscheidsdienst van dominee De Geus na vijftien jaar als voorganger van de protestantse gemeente 'de Levensbron'.
Niet ondenkbaar is dat de première zal worden verschoven. "Ook ons koor ligt nu door de coronamaatregelen stil. We hadden de eerste repetitie op 23 maart willen houden. Nu is de verwachting dat we pas in juni of mogelijk nog later kunnen beginnen" stelt de voorzitter.
De repetities van Salem zijn op de maandagavonden in de Goede Herderkerk. Er zal de komende maanden dus niet geoefend kunnen worden. "We hebben straks wel de mogelijkheid om op enkele zaterdagen in te halen. Daar hebben we met de kerk al afspraken over kunnen maken" zegt Joke Bok.
Gastleden kunnen zich nog aanmelden. Deelname aan het oratorium kost € 45. Voor meer informatie en aanmelding: jokebok@planet.nl. Meer over salem is te vinden op: www.koorsalem.nl.

Tekstdichter ds. Martin de Geus (links) en componist Dirk Zwart