Stephanie Verberkmoes is dagelijks met de hele klas online
Stephanie Verberkmoes is dagelijks met de hele klas online

Op afstand werken van de school begint steeds normaler te worden

Algemeen

RIDDERKERK - Net als een groot deel van Nederland zitten ook alle schoolkinderen op dit moment thuis vanwege het coronavirus. Zo ook de leerlingen van OBS De Botter. Dankzij de inzet van het hele team kunnen zij allemaal thuis via de computer hun schoolwerk maken.

Tessa Jager uit groep 6 is nog twee dagen per week in de school te vinden, een voorziening voor ouders die een vitaal beroep hebben. De andere drie dagen maakt ze haar schoolwerk net als alle andere kinderen van OBS De Botter vanuit huis. De twee dagen die ze op school doorbrengt, werkt ze overigens ook via de computer. "Ik vind dat allebei leuk en het gaat ook goed" zegt ze. "Al vind ik het leuker als ik gewoon met mijn klasgenoten ben."

Filmpjes
Door de maatregelen vanwege het coronavirus, lukt dat laatste even niet. Zodoende worden taal, rekenen en spelling nu thuis via de digitale snelweg aangeboden. "We krijgen een planning, zodat we precies weten wat we op een dag moeten doen. Daarna log je in via je computer en kun je aan de slag. Als je iets niet snapt kun je contact opnemen met de juf. Die legt het dan via de computer uit. Ook plaatst zij elke dag een filmpje, waarin ze dingen uitlegt die ze normaal in de klas vertelt."
"Voor de kinderen was het in het begin even wennen, maar voor ons gold hetzelfde" vertelt Stephanie Verberkmoes, leerkracht van groep 6. "Ik merkte dat ook ouders moesten wennen, maar we zijn heel blij met de manier waarop ook zij dit hebben opgepakt. Mijn kinderen werken best hard, sommigen zelfs harder dan wanneer ze op school zijn, haha."

Snel kunnen switchen
De Botter werkt normaal al veel met digitale leermiddelen en daarom was de switch naar thuiswerken snel gemaakt: "De vrijdag voordat bekend werd dat de scholen dicht moesten, hadden we al het een en ander klaargezet. Na die zondag zijn we op maandag en dinsdag bij elkaar gekomen met het team om alles vorm te geven. Vanaf woensdag konden de kinderen aan de slag."
Stephanie plaatst elke dag een instructiefilmpje op YouTube en is dagelijks om 11.00 uur met de hele klas online. "De eerste keer had iedereen zijn microfoon aan, waardoor niemand mij kon horen. Nu hebben we afgesproken dat ze die uitdoen en dat ze via de chat vragen kunnen stellen. Dat werkt prima, al blijft het natuurlijk vreemd om steeds maar vier gezichten op mijn scherm te zien in plaats van een volle klas voor me."

Creatieve opdrachten
"Meestal gaat het prima, maar pas moest ik iets maken voor rekenen met tabellen en dat vond ik best moeilijk", zegt Tessa Jager. "Verder maakt het niet zo veel uit, al vind ik het leuker om gewoon in de klas te werken. We krijgen ook creatieve opdrachten om thuis te doen. Wat wel jammer is, dat we bezig waren met een cadeau voor Moederdag, dat kunnen we nu helaas niet afmaken.''
"We proberen ze inderdaad ook andere opdrachten te geven" licht Stephanie toe: "Zo hebben we de kinderen vorige week hun toilet laten versieren. Dat leverde allemaal leuke foto's op. Het op afstand werken begin steeds normaler te worden en ik denk dat we ook nog wel even vooruit kunnen, al zou ik het fijn vinden als we snel weer gewoon in het lokaal kunnen zitten. Voor de kinderen geldt hetzelfde. De hashtag #ikwilweernaarschool is niet voor niets erg populair."
Minstens zo bijzonder vindt zij de manier waarop het team van OBS De Botter met de hele situatie omgaat: "Iedereen wil elkaar echt helpen. Er zijn collega's die onderwijs geven op deze manier lastiger vinden, met het maken van filmpjes en zo. Maar iedereen helpt elkaar en durft ook om hulp te vragen. Met elkaar hebben we op deze manier iets moois neergezet, waardoor onze kinderen ondanks de vreemde situatie gewoon onderwijs kunnen volgen."

Advertenties uit de krant