Het pad bij Het Doktershuis heeft nu een naam

Dokter Scholte stapt na 43 jaar uit de praktijk

RIDDERKERK - Na precies 43 jaar is Albert Scholte gestopt als huisarts in Ridderkerk. In de huidige omstandigheden zat een afscheidsreceptie met patiënten er niet in. De arts werd op zijn laatste werkdag door zijn collega's verrast met o.a. een diner voor twee aan huis en kreeg een pad bij Het Doktershuis naar zich vernoemd.

Met zijn echtgenote Annelie nam Scholte in 1977 de praktijk van dokter Van der Lingen over. Het artsenpaar had er toen letterlijk bijna 5500 patiënten in de kaartenbak. "We hadden aan de Kerkweg de praktijk aan huis met één spreekkamer, één wachtruimte en een klein laboratorium. Computers waren er toen nog niet" blikt Albert Scholte terug.
De geneesheer zag nadien veel veranderen. Naast de gemakken van de automatisering kwam er brede praktijkondersteuning: "Ook behandelingen zijn met de jaren anders geworden. Vroeger moest je met een hernia zes weken plat op bed. Daar gaan we nu toch anders mee om. Er blijft zo van alles veranderen in dit vak. Onveranderd is alleen het persoonlijke contact. Als arts krijg je met heel veel mensen een bijzondere band."

Samenwerking
In de grote praktijk was ook doktersassistente Nel de Boom-Swart vele jaren een belangrijke spil. In 1983 kwam er versterking met dokter Jan Huisman. Het pand aan de Kerkweg werd te klein en de praktijk verhuisde naar de Oudaenstraat. Twintig jaar geleden werd het huidige Doktershuis aan de Nicolaas Beetslaan gebouwd. Albert Scholte was al in een vroeg stadium overtuigd van de voordelen van het onder één dak brengen van meerdere huisartsen: "Samen konden we investeren in meer diagnostische mogelijkheden. Ook kunnen we veel efficiënter werken en expertise delen."
Bij Het Doktershuis was Scholte een van de artsen die patiënten in beweging wist te brengen. Hij was een warm pleitbezorger van de wekelijkse wandelgroepen.

Gemeentearts
Dokter Scholte was ook 41 jaar officieel gemeentearts. Hij was de arboarts voor de ambtenaren, deed keuringen en kon worden opgeroepen voor lijkschouwingen. De laatste jaren had hij ook een adviserende rol in BAR-verband. Scholte had niet verwacht dat hij zo lang als arts werkzaam zou kunnen zijn. Hij werd in 1984 getroffen door de ziekte MS en kwam meerdere malen in het ziekenhuis terecht. "Uiteindelijk verminderden de klachten en de laatste tien jaar heb ik zelfs geen klachten meer gehad" klinkt het dankbaar. Het was de motivering om nog een paar jaar door te gaan toen Annelie acht jaar geleden een punt achter het artsenwerk zette: "Het idee was om op m'n 65ste met pensioen te gaan. Dat werd 66 en daarna 67. Maar die extra jaren heb ik ook met veel plezier gewerkt!"

Herinneringsboek
De op 2 mei jl. 68 jaar geworden huisarts is nu wel met een dubbel gevoel gestopt. "Juist in de tijd van ziekte wil je er als arts voor je patiënten zijn. Stoppen in coronatijd past daar niet bij. Maar mijn vertrek stond een jaar geleden al vast en mijn opvolging was geregeld."
Het werk van Albert Scholte is overgenomen door Saskia Spoorendonk en Tialda Landsweers. Nu hij niet met een handdruk afscheid heeft kunnen nemen van de patiënten wil Het Doktershuis een herinneringsboek samenstellen. De patiënten kunnen hiervoor een kaartje, foto of een leuke anekdote is de bus doen bij de praktijk. Dit kan tot 15 mei.

Acht jaar na zijn echtgenote Annelie heeft ook Albert Scholte de stethoscoop neergelegd