Erna Wouters achter de naaimachine en Corine Stolk met de eerste verkochte mondkapjes

Mondkapjes van hoedenmaakster

RIDDERKERK - Vanaf 1 juni zijn mondkapjes verplicht in het openbaar vervoer. Dus ook Ridderkerkers moeten mondkapjes gaan dragen als zij naar school gaan met de bus of de trein of als zij gebruikmaken van de buurtbus.

Erna Wouters, de hoedenmaakster uit Rijsoord, is gestart met het maken van prachtige mondkapjes. Ze produceert ze van echt katoen, elk met twee lagen stof en een filter ertussen: “Ze zijn allemaal uniek. Ze zijn handgemaakt en het is een lokaal product. Het is niet gemaakt door kindertjes en het is herbruikbaar. Hoe mooi is dat. Hoewel je door het dragen van mondkapjes niet kunt voorkomen dat je corona krijgt, beschermt het toch wel zegt Erna. Je voorkomt dat jij het door kan geven. En dat is prettig” aldus de maakster.

Goed doel
Erna wil haar mondkapjes graag verkopen, maar ik wil ook dat een gedeelte naar een goed doel gaat. Het idee ontstond om als je drie mondkapjes koopt, je een vierde erbij krijgt, die men zelf aan een goed doel schenkt: “Of ik schenk ze zelf als iemand geen goed doel kent. De voedsel- of kleding bank kan dat zijn natuurlijk, maar er zullen zeker meer mensen zijn die geholpen zijn met een gratis mondkapje.”

Prachtig concept
De eerste klant, die wel heel enthousiast reageerde, was Corine Stolk. “Ik vind dit een prachtig concept” zegt ze enthousiast: “Ik ga het idee nog wat aanpassen. Ik schenk er drie aan het goed doel, en ik houd er een zelf een. Het goede doel wordt de voedselbank, die hebben ze hard nodig.”
Echt top vindt de hoedenmaakster uit Rijsoord: “Wat zou het toch leuk zijn als mensen die een mondkapje kopen er ook een weggeven aan iemand die het nodig heeft.”

Dubbel draagbaar
Een basis mondkapje van Erna kost € 7,50 en € 20 voor drie basiskapjes. Sommige mondkapjes zijn aan twee kanten draagbaar. “Je moet ze wel tussen door wassen, maar je hebt dan wel twee kleuren die je passend kan maken bij je outfit” aldus de bedenkster. Deze kapjes kosten € 10 per stuk en drie voor € 30. Ook bij deze bijzondere uitvoering krijgt men er een vierde mondkapje voor een goed doel. Binnenkort zullen ook zijden mondkapjes leverbaar zijn. Volgens Erna zijn de mogelijkheden legio: “Zelf heb ik een mondkapje en een hoed bij een feestelijke outfit gemaakt. Succes verzekerd, meer dan 500 likes” lacht ze.
Bestellingen kan men plaatsen via: ernawouters@live.nl of 06 1641 6963 of kijk op de FB pagina van Erna Wouters. Voor meer informatie kan men ook op de facebookpagina van Erna kijken.