Met hoop op een schaatsbaan (v.l.n.r.) Mark Roedolf, John Stip, Ricardo van Bezouwen en Fleur Stip

Stichting voor schaatsbaan op Koningsplein

RIDDERKERK - Met de oprichting van Stichting Schaatsbaan Ridderkerk op 20 april jl. is er een stap gezet in het verwezenlijken van de wens van vele Ridderkerkers om weer een schaatsbaan te organiseren op het dorp. “Veel inwoners hebben het nog vaak over de schaatsbaan op het Koningsplein en de mooie herinneringen daaraan” aldus medeoprichter John Stip.

Hij is samen met zijn zus Fleur één van de initiatiefnemers van de stichting. Al twee jaar liepen John en Fleur met het idee, maar pas een jaar later kwam het tot planvorming toen ook Mark Roedolf aangaf mee te willen werken aan een schaatsbaan in Ridderkerk. Niet veel later kwam ook evenementenorganisator Ricardo van Bezouwen aan boord. Gezamenlijk vormen zij het bestuur van de stichting.

Gesprekken
Het viertal heeft afgelopen jaar vele gesprekken gevoerd met leveranciers van schaatsbanen, maar ook met stichtingen in andere gemeenten zoals Stichting Harderwijk op IJs. “We willen het wiel niet opnieuw uitvinden en zijn daarom dankbaar dat we van deze partijen kunnen leren. Complete draaiboeken welke in andere gemeenten gebruikt worden krijgen we toegestuurd. Dit scheelt heel veel werk” zegt Fleur.
Om een schaatsbaan te kunnen exploiteren is de stichting afhankelijk zijn van sponsors en giften. Maar ook de verhuur van schaatsen en de schaatsbaan beschikbaar stellen voor groepen moet een bron van inkomen worden. Naast het vrij schaatsen wil de stichting ook evenementen organiseren op de schaatsbaan zoals curling en silent disco`s. Ook een kerstmarkt rondom de schaatsbaan behoort tot de mogelijkheden.

Coronacrisis
Tot 1 september mogen er geen evenementen gehouden worden vanwege de coronacrisis. Toch hoopt de stichting dat er nog dit jaar een schaatsbaan gerealiseerd kan worden als de maatregelen na 1 september worden versoepeld. Meer informatie over de schaatsbaan is te vinden op www.schaatsbaanridderkerk.nl en op de sociale media kanalen van de stichting.