Klimaatbos bij Loods 38 feestelijk geopend

BARENDRECHT – Met het geven van water aan de bomen van het ‘klimaatbos’ is vrijdag 12 juni Loods 38 officieel gestart. Hierbij waren onder meer gedeputeerde Adri Bom-Lemstra en de wethouders Arnoud Proos (Barendrecht) en Henk van Os (Ridderkerk) aanwezig.

Loods 38 is een oude loods op het bedrijventerrein ten oosten van het station. Arnoud Proos benadrukte de samenwerking tussen Barendrecht en Ridderkerk bij de ontwikkeling van de bedrijfsterreinen voor aardappelen, groente en fruit (AGF). “Er is eigenlijk geen grens. Het is één groot gebied met ondernemers in de AGF-sector.”  Proos is trots van de TU Delft bij Loods 38 onderzoek gaat doen. De gemeente Barendrecht heeft hiervoor een beregeningssysteem betaald.
René van der Velde van de TU Delft legde uit waarom er 21 bomen zijn geplaatst bij Loods 38. Hij doet met dit ‘urban forrest’ of ‘klimaatbos’ onderzoek naar de relatie tussen bomen en steden. “we hebben in Nederland meer dan 30.000 hectare bomen in de steden. Anderhalf keer de Utrechtse Heuvelrug staat dus in onze steden. Je ziet ze niet, maar als ze er niet zijn mis je ze wel.”

"Bomen zijn belangrijk bij het tegengaan van ‘hittestress’ in steden en op bedrijventerreinen. Een boom is ongeveer tien airco’s waard" lichtVan der Velde toe: ‘Het is een levende airco en hij wordt steeds beter. Maar hoe ze dat doen is nog niet bekend.” Daarom zijn bij Loods 38 verschillende bomen neergezet. Aan een enkele boom hangt al een meetkastje. Als er meer geld is zou het klimaatbos uitgebreid kunnen worden tot het volledige assortiment van 75 verschillende bomen die in de Nederlandse steden voorkomen. Zulke klimaatbossen staan al in Delft, Almere en Dordrecht.

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra vertelde over de vele kennis over bomen die in Zuid-Holland aanwezig is. Dat is belangrijk voor de economie. Zij wil zich inzetten voor meer groen. “Ik wil meer bomen in het straatbeeld, maar ook op de daken. En struiken op de terrassen.”
De start van het klimaatbos werd bijgewoond door dertig mensen, zodat iedereen voldoende afstand kon houden. Ze konden niet alleen de bomen van de TU bewonderen. Op het terrein voor Loods 38 is gestart met een moestuin en wordt door MBO-studenten de omgeving ingericht. Binnen worden cursussen gegeven.