Siervuurwerk wordt in Ridderkerk nog niet verboden (foto Richard Sinte Maartensdijk)

Geen verbod op consumentenvuurwerk

RIDDERKERK - Een verbod op consumentenwerk lijkt er de komende jaarwisseling voor Ridderkerk niet in te zitten. De burgemeester heeft de raad verzocht om eerst de ervaringen in Rotterdam af te wachten. In Rotterdam is al het vuurwerk verboden.

Landelijk is er alleen een verbod op knalvuurwerk. Dat maakt dat gemeenten wel een verbod in kunnen stellen, maar de verkoop van vuurwerk niet kunnen verbieden. Volgens burgemeester Attema zal een lokaal afsteekverbod moeilijk te handhaven zijn. Er is geen extra capaciteit van de politie voor beschikbaar: “Voor een totaalverbod moeten we zelf extra handhaving inzetten en middelen beschikbaar stellen.”
De gemeenteraad had de burgemeester gevraagd om de mogelijkheden voor een vuurwerkverbod te onderzoeken. Ter vervanging zou er een grote vuurwerkshow georganiseerd kunnen worden. Een geschikte locatie hiervoor heeft het gemeentebestuur nog niet gevonden. Een andere optie is een lasershow, waarvoor wel extra geld nodig zal zijn.
Met andere burgemeesters heeft Attema de regering aangeschreven met het verzoek om een totaalverbod in te stellen.